399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
1976 Skoda S110L felújítása

1976 Skoda S110L felújítása

- 2011.04.11 17:00

Ez a post folyamatosan frissülni fog és nyomon követhető lesz az újjászületés.


A Tulajdonos azzal keresett meg minket, hogy szeretné autóját Merkúr állapotban látni. Mint Skoda márkabarát külön öröm számomra, hogy egy ilyen autóval foglalkozhatok. Igyekszem majd részletesen, de nem unalmasan vezetni a felújítási naplóját.
veteran-auto.hu Kep 005.jpg

Az S110 és a mezei S100 között csupán 100 ccm és némi díszítő elem a különbség, ezért ebbe nem is mennék bele mélyebben.

2011.02.24-én elhoztam a bordó bestiát. Motor hangja szép, karbi ugyan rosszul van beállítva, de fordulaton jól megy.

veteran-auto.hu Kep 001.jpg

2011.03.01. Megkésve, de délután nekileselkedtem az autónak. Elsőnek a motort néztem meg kicsit tüzetesebben. A kompresszió 8.8-8-9-7. Nálunk az elmegy egyet jelent a bukottal. A gyári adat 8.8 vagyis a 7-es kompresszió nem elfogadható. Általában a leghátsó henger (hosszában elhelyezett motornál) mindig hamarabb fárad. Itt-ott rozsdanyomok, elsőnek nem is vészes. Ami aggasztóbb az anyós oldal hullámos lemezei. Hátulról egészen az első sárvédőig "Balatonos" a lemez. Szemcseszórás után kiderül mi van alatta, de nem sok jóval kecsegtet.

veteran-auto.hu Kep 004.jpgveteran-auto.hu Kep 006.jpgveteran-auto.hu Kep 003.jpg

A krómozást is természetesen kikezdte az idő vasfoga. Belseje szép, de törődést igényel. Egy szó, mint száz indul a teljes restaurálás

veteran-auto.hu Kep 002.jpg

2011.03.02.  Beindult a project. Sok évnyi alvázvédőt kellett levakarni, hogy a csavarokat ki lehessen hajtani. Az első lökhárító is pusztultabb, mint elsőnek tűnt. Közben bővült az alkatrész lista is. Persze ezt minden nap le lehetne írni. Mivel egy tökéletes autót fogunk alkotni amit csak lehet (és a Tulaj is rábólint) újra cserélünk. A sárvédők menthetők (rosszabbra számítottam), de van új így jó lesz tartaléknak.Természetesen itt-ott fúrni kellett, mert voltak olyan csavarok melyeket már megevett a rozsda. Lámpák szintén kikerültek. Holnap már kész is lesz az első részének szétbontása.

Miközben nyakamba hullott a sok réteg alvázvédő eszembe jutott miről nem írtam még. A megfelelő üregvédő szerről. Ez az autó is ékes példája a gondos tulajnak aki védte, óvta a járművét. Viszont kevesen tudják, hogy nem mindegyik termék jó. A sértetlen és jól lekezelt lemezek valójában lassú rohadásnak indulnak. Az anyag átszívja a nedvességet. Ezért jól gondoljuk meg melyik/milyen üregelőt vesszük le a polcról.

veteran-auto.hu Kep 082.jpgveteran-auto.hu Kep 083.jpgveteran-auto.hu Kep 085.jpg

2011.03.03. Az eleje már csupasz. A homlokfalat pajszerral is alig lehetett leválasztani. Nagyon ragaszkodott a régi helyéhez. Köszönhető ez a gumi szigetelésnek, mely szépen összerohadt a karosszéria többi részével. Hátulja is félig le van bontva (kép nincsen). Ma meglett az első törött csavar is, melyet a hátfalból szedtem ki. Látszik, hogy valamikor kapott egy fényezést, az anyós oldal egy kiadósabb ütést is. Mindezek ellenére jó állapotban van. A doblemezek is egészen szépek. Hátsó lökhárító magán hordozza egy kisebb koccanás nyomait. A gumibakok felfogatási pontján be van nyomva. Persze javítható, a rozsdafoltok aggasztóbbak. Átrohadva ugyan nincsen visszamarás után meglátjuk mennyire kráteres. Réz kell majd rá az biztos. smiley

veteran-auto.hu Kep 0002.jpgveteran-auto.hu www.veteran-auto.hu.jpgveteran-auto.hu Skoda S100 L 009.jpgveteran-auto.hu Skoda S100 L 2.jpg

2011.03.04.  Se eleje se vége.... nincsen már hátulja 4 ajtó választ el a karosszériaelemek eltüntetésétől. Azonban Murphy soha nem alszik. Általános, hogy az utolsó csavar az ami eltörik, vagy meg sem mozdul. Az egyik képen látható is a szemétláda. Feltűztem a fúró hegyére. devil Persze a nap végén megjelent az egyik haverja. A sárpofozó csavarját legalább 30 percig bűvöltem mire elengedte magát. Gondoltam a végére már csak nem kell furkálni...hát persze, hogy kellett. A fotókon azt hiszem látszik a végeredmény. Nyertem. Az elektromos rendszert is elkezdtem kifűzni.

veteran-auto.hu skoda s1001.jpgveteran-auto.hu skoda s1002.jpgveteran-auto.hu skoda s1003.jpg

2011.03.08.  Már sokszor írtam, de tényleg. Mindegyik autónak lelke van. Ennek is. Enged egy kicsit, aztán gyerünk dolgozzál meg! De kezdjük az elején. Bal hátsó oldalon leszedtem a belső kárpitot. Átmentem az anyós oldalra, ahol a kilincset tartó stift helyett, egy lefűrészelt szeg fogadott. Gondoltam, hogy valami bibi van, mert a másik karnál kis erővel kiszedtem. Itt kalapáccsal ütöttem mire nehezen, de engedett.

veteran-auto.hu Skoda S110_1.jpgveteran-auto.hu Skoda S110_2.jpg

A belső alumínium küszöb alatt meglepően szép a gumikéder.veteran-auto.hu Skoda S110_3.jpg

 

 

 

 

 

Az ajtókat tartó csavarok a sérült (anyós) félnél könnyedén kijöttek. Persze 1-2 dolgot ki kellett még szedni, de ez nem lényeges. Viszont a párja. 6 csavarból 1 mozdult meg. Másik 4-et géppel kihajtottam, de az utolsóval az sem bírt. Maradt megint a fúrás. Küzdelmesen, de engedett és végre valódi 2 ajtós kupévá alakítottam. Üléseket kiszedtem, kárpitot visszabontottam. A küszöb végén volt egy javítás. Ezt eltávolítottam. A szakszerűség nyomait nem kell kifejtenem azt hiszem.

veteran-auto.hu Skoda S110_5.jpg

veteran-auto.hu Skoda S110_4.jpgA Csehszlovák farmotoros 2 ajtós könnyített sportkupé.

 

 

 

 

 

 

2011.03.09. A csavar háború ma is folytatódott, de már felkészülten új fúrószárakkal álltam szembe a csavarhatatlan csavarokkal. Ajtók már nincsenek. Az elsőkből kibontottam a zárat, üvegeket, emelő szerkezetet. Kárpitokat elvittem a kárpitoshoz. Az oldalkárpitokon egy króm hatású eloxált csík fut, melyet a De Luxe kivitel kapott meg. Sajnos ez bele van sajtolva az anyagba. Leszedni nem lehet, pótolni még inkább lehetetlen. Egyelőre arra jutottunk, hogy pótlás lesz. A régieket fel kell újítani a hullámokat kiszedni belőle. Az ülések nagyon nagyon szépek. Porfestés után lehet is összerakni. A hátsó szélvédő is elhagyta régi helyét. Én voltam az első aki megbontotta. A gyári kéder, feszítő volt betéve.

A képen az érintetlen gyári fólia látható. Fájó szívvel szedtem le. Másodikon a berohadt zár. Negyediken a szép csavarállomány néhány tagja.

veteran-auto.hu veteran auto.1.jpgveteran-auto.hu veteran auto.2.jpgveteran-auto.hu veteran auto.3.jpg

veteran-auto.hu veteran auto.4.jpgveteran-auto.hu veteran auto.5.jpgveteran-auto.hu veteran auto.6.jpg

Előkerült 3 gumiszőnyeg/textilszőnyeg  után az eredeti garnitúra. Sajnos a textilből átszivárgott ragacsos anyag megfogta, de majd lepucolom.

A nap meglepetése: A munka vége fele járva megállt egy autó a ház előtt. Kiszállt egy bácsi, hogy S100-as? Mondtam 110L. Óóóó "Nekem is volt..." és van hozzá előre utángyártott javítólemeze. Egyből megörültem, mert csúnyán el van rohadva. Persze itt nincsen vége, ha jól emlékszik van egy új kerékdobja is még gyári zsírban. Még nagyobb az öröm. Sajnos az új karburátort elvitte a MÉH-be, mert azt hitte soha nem kell már senkinek sem. Ez mondjuk nem jó hír, de sebaj. Végül megkérdeztem mennyi lesz ez a mutatvány. Mire (sajnos ezen már meg kell lepődni) ingyen adom. "Nekem mindegy, hogy a MÉH-be viszem vagy odaadom Magának". 

2011.03.10. Végre eljutottam a motorig. Lebontottam a kábeleket, vízcsöveket, üzemanyagrendszer dolgait, bowdeneket. Kikerült a hűtő, ventilátor, hátsó merevítő, kipufogó, akkumulátor stb... A hűtővíz inkább iszaphoz hasonlított. Csoda, hogy szegény motor még bírta a kiképzést. A hűtő bordái elég csúnyán el vannak hajolva. Utoljára van együtt a leharcolt motor és a karosszéria.

Most beszéljenek a képek:

veteran-auto.hu skoda 110l de luxe1.jpgveteran-auto.hu skoda 110l de luxe2.jpgveteran-auto.hu skoda 110l de luxe3.jpgveteran-auto.hu skoda 110l de luxe5.jpgveteran-auto.hu skoda 110l de luxe4.jpgveteran-auto.hu skoda 110l de luxe6.jpgveteran-auto.hu skoda 110l de luxe7.jpgveteran-auto.hu skoda 110l de luxe8.jpg

2011.03.12 Folytattam a bontást. A 2 féltengelyt kell még likvidálni és a hajtómű-váltó szekció is kint lesz. A motort még soha nem bontották ki. Annyira rá volt gyógyulva, hogy a szomszéd (Zsolti) segítségét kellett kérnem. Elő is állt Bob munkatárssal. 5-6-szor is nekilendültünk. Végül már az autó is hátraindult a kiékelés ellenére. Hiába néztem csavar sehol. Minimálisan megnyílt, de még feszíteni sem lehetett. Szépen szintbe volt emelve a tőcsavarok miatt, ám így is ellenkezett az öreglány. Aztán egyszer csak feladta. A videón az első különútat örökítettem meg. Sajnos a kihúzás előtt állítottam le a kamerát. Így ezt nem tudtam megörökíteni. Ünnepek után viszem is furatni, bár szerintem csak hüvelyezni kell.

veteran-auto.hu Skoda S110L engine1.jpgveteran-auto.hu Skoda S110L engine2.jpgveteran-auto.hu Skoda S110L engine3.jpgveteran-auto.hu Skoda S110L engine4.jpg

2011.03.16. Szakműhely által megkezdődött a motor felújítása. Eközben nekiálltam az utolsó nagyobb kihívásnak a műszerfal-elektronika kombónak. Az első szélvédőn volt egy nagy kőfelverődés. Cserés lett volna, de kivételkor be is repedt a sérülés mentén. Közben sok új alkatrészt hozott az autó gazdája. Karburátor, AC pumpa, lámpák, krómkarikák, vízpumpa stb...

2011.03.18. Szépen kibontottam a kormány körül. Az utólag beépített ablakmosót olyan szakszerűen kötötték be, hogy elsőnek nem tudtam hova tenni. Forrasztani minek??? Szilót neki! Kiszerettem volna bontani a kormányművet, de elromlott az emelőm. Így a km óra felújítása, mellett döntöttem. Kár volt...3 órámba telt mire végeztem vele. Szétszedtem teljesen. Kitisztítottam, az oxidált érintkezőket megcsiszoltam, kicseréltem az összes gyári Tesla izzót. A km óra visszatekerése egy rémálom volt. Hol összeakadtak, hol csálén álltak a számok. Aztán nehezen, de sikerült esztétikusan belőni. Tettem ezt azért, mert az egész autó gyakorlatban új lesz. Ilyenkor leszoktam nullázni a km órát, hiszen újraindul minden. A külső üveget 3*-or átnyaltam mire lejött a 35 év pora.

veteran-auto.hu skoda rebuilding1.jpgveteran-auto.hu skoda rebuilding2.jpgveteran-auto.hu skoda rebuilding3.jpgveteran-auto.hu skoda rebuilding5.jpgveteran-auto.hu skoda rebuilding6.jpgveteran-auto.hu skoda rebuilding7.jpgveteran-auto.hu skoda rebuilding4.jpgveteran-auto.hu skoda rebuilding8.jpgveteran-auto.hu skoda rebuilding9.jpg
 

veteran-auto.hu rebuilding skoda s110_1.jpgveteran-auto.hu rebuilding skoda s110_2.jpg2011.03.21. Ma lejött a tank. 2 csavart csak a flex vitt le. A stabilizátor is már az alkatrészek között pihen. Sajnos történt egy kis baleset így lelassult a munka, de az első futómű is bontódik, holnap elviekben eljutok az egész első híd kivételéig.

 

 

2011.03.24. A kórház közbeszólt így kevés időt töltöttem az autóval. Kiszereltem a fűtésrendszert. A képen az a trutyi nem macskaszar. A radiátorból is ilyen szép folyadék jött ki. Lengéscsillapítók is potyognak kifele. Az elsők menthetetlenek. Meg van kopva a száruk is.

veteran-auto.hu Kep7.jpgveteran-auto.hu Kep3.jpg

2011.03.31. Pár nap betegség után ma adtam az autónak. smiley Lengéscsillapítók teljesen berohadva (jellemző erre a típusra). Ráadásul az anyós oldalon szinte hozzáférhetetlen a csavar. Pepecs munka egy amúgy is kuka alkatrészért. Egyik sem felújítható a tengelyük nagyon sérült. A lengőkarok "doboza" hagyta magát szerencsére. A fűtéshez vezető összekötőcsövet is kivettem. Hűtés-, fűtés-, üzemanyagcsöveket kifűztem. A vezető oldali kerékdob annyira rá van állva a kerékre, hogy eltörte a dob lehúzomat. Kézifék szintén kibontva, A fékolaj/kuplung folyadéktartály tele volt mocsokkal (1 helyről kapja a rendszer az olajat).

veteran-auto.hu Skoda 110_1.jpgveteran-auto.hu Skoda 110_2.jpgveteran-auto.hu Skoda 110_3.jpg

2011.04.01.  A hátsó futóművet ma szétszedtem. Elkülönültek egymástól az alkatrészek. Leenegedtem az olajat... fekete puding volt az fémreszelékkel. Szóval leengedtem és eltettem. Most jó darabig nem lesz rá szükség. Az lesz jó mikor már össze megy :). A difi/váltó kicsit kotyog és látszik, hogy használva volt. Ha van emberi áron új lecsapunk rá. Amennyiben nem felújítjuk a régit.

2011.04.04. Gyakorlatilag lebontva karosszériáig a gép. Az első futómű is már szétcsúszva, műszerfalat kell még kicsi bővülni és kész. Most építünk egy karosszéria forgató állványt.

2011.04.11. A hűtővíz/főzelék megtette a motorban is jótékony hatását. Minden mozgó alkatrész új, az összes jeladó új, csavarok szintén. Lassacskán összeáll.

veteran-auto.hu Kep 106.jpgveteran-auto.hu Kep 107.jpgveteran-auto.hu Kep 110.jpgveteran-auto.hu Kep 109.jpgveteran-auto.hu Kep 108.jpg

B.R.