399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Az igazi álomautó - Aerocar

Az igazi álomautó - Aerocar

- 2011.02.14 23:15

Az ötlet fantasztikus volt. Miért vagyunk földhöz ragadtak?


veteran-auto.hu dave.jpgAz embereket a repülő autó gondolata szinte a kezdetektől foglalkoztatja. Milyen fantasztikus lenne távolságokat megtenni légvonalban, dugók, útdíjak nélkül. Jó, utóbbira kitalálnák, hogy levegő hasítási adót kellene fizetni... na, de ettől eltekintve fantörpikus volna ez az egész, valljuk be. Tescoban lehetne kapni sugárhajtómű illetve csillagmotor teljesítménynövelő szereket, 1000 km/h-ás sebességet is kibíró krómutánzatú tűz matricákat és krómhatású csíkokat, természetesen a TV-shopban Dave eladná nekünk a legújabb sirály és fagyálló Flying Car Crystal View 3000-et, mellyel csak lekenjünk a szélvédőnket és máris mindent látunk.

 

 

 

 

Néhány prototípus, elképzelés:

1917 - Glenn Curtiss - Autoplane
1921 - Frenchman Rene Tampier’s - Tampier Biplane
1935 - James Ray’s - Pitcairn Autogiro
1937 - Waldo Waterman’s - Waterman Arrowbile

 

 

Most nézzük meg őket képekben is:

veteran-auto.hu 1917 autoplane.jpgveteran-auto.hu 1921 Tampier Biplane.jpg

veteran-auto.hu 1935 Pitcairn Autogiro.jpgveteran-auto.hu 1937 Waterman Arrowbile.jpg

Végül a washingtoni repüléstechnikai mérnök, pilóta és rakéta fejlesztő Moulton “Molt” Taylor találmánya majdnem célba ért. 1946-ban találkozott Robert Fulton Jr.-ral, (kinek nevéhez fűződött az Airphibian feltalálása) és úgy gondolta életképes ötlet a repülni is képes gépkocsi.

veteran-auto.hu Airphibian.JPG

Taylor hozzálátott a tervezésnek és megalapította az Aerocar International-t 1947-ben. Két év múlva már be is mutatta saját Aerocar-ját. Fulton gépe nem tudott közúton menni, mivel fix szárnyakkal építették meg, ellenben Taylor szétszedhetőnek tervezte meg a járművet. Gyakorlatilag ez volt az első valóban életképes gépezet a repülő autók világában.

veteran-auto.hu Aerocar flying car.jpg

Repülj!

A 2 személyes kis autónak lecsatolható volt a farok illetve szárny része. Ahogy a képen is látszik húzta maga után. A szárnyakban 2 kisméretű kerék volt elrejtve így könnyedén utánfutóvá változhatott az addig felhajtó erőt vadászó lemezdarab. 4,7 méter hosszú, 2,438 m magas volt a szerkezet. Jogos a kérdés hány ember és mennyi idő kell, hogy ebből a furcsa szerelvényből repülő legyen? Hihetetlen, de igaz: 1 ember 5 perc alatt képes volt átalakítani a szerelvényt és vissza.

 

Nagyon örülök, hogy megtaláltam ezt a korabeli videót. Ezeket szeretem a legjobban. Most nézzünk pár adatot az autó részről. Mivel itt nem csak arról volt szó, hogy kinek nagyobb az autója és mennyire gyorsul az egyenesben másképpen kellett összerakni a technikát. Könnyű karosszériára, erős de súlytalan motorra volt szükség. Így egy 4 hengeres 135 lóerős boxer erőforrást kapott. Szárny fesztávolsága 10,36 m hossza 6,55 m. Üresen mindössze 590 kg, maximális terhelése 953 kg volt.

Az egész formatervet a "toló" meghajtásra alapozta. A Y farokrész alatt jött ki a hajtás. Ehhez fel kellett hajtani a rendszámtáblát és rácsatlakoztatni a propellert. A végsebesség levegőben 180 km/h volt. A 12 colos kerekeknek a közúton és le-fel szálláskor is helyt kellett állnia. Még arra is gondoltak, hogy a 4 keréken sárvédő is legyen.

Gurulj!

A bolond is látja kis kedvencünk inkább hajaz repülőre, mint autóra. Ezzel a tervezők is tisztában voltak s gondolva a biztonságra 40 lóerőre korlátozták a földi teljesítményt, melyet az első kerekeken keresztül adott le. A spirálrugókat később felváltották a torziós rugók. A fékek B.F.Goodrich abroncsokon próbáltak megkapaszkodni. Pár szám ismét: tengelytáv 2031 mm hossz 3150mm. Maximális földi sebesség 96 km/h.

Taylor megkapta a CAA Aerocar liszenszet, vagyis végre beindulhatott volna a gyártás. Ha felnézünk az égre nem látunk repülő gépezeteket. Tehát valaki megint beleköpött a levesbe. A nagy autógyárak egyszerűen nem érdeklődtek a találmány iránt. A 70-es években a Ford tárgyalásokba kezdett, de drágának és kockázatosnak találták a szériagyártást. Nagy kár, pedig milyen közel is voltunk.

Összesen 5 db Aerocar épült. Ezek közül a III-as számú kap most egy pár sornyi figyelmet. Ő az egyetlen akit összetörtek. Természetesen, hogy szülőatyja visszavásárolta és hányattatott sorsú kis járgányára egy modernebb kabint tervezett.

Végén csattan az igazság kegyetlen ostora. Bátor és vakmerő amerikaiak ijedtek meg a valódi innovációtól. És most a 21. században az 5 repülőautóból hány darab van talpon? 5! Igen mindegyik a mai napig működik. Persze egy része múzeumban pihen már, de magánkézben is akad egy-kettő.

Moulton “Molt” Taylor 1995-ben 83 évesen tért az örök repülőautók mezejére. Élete során soha nem adta fel álmát, hogy egyszer mindenki számára elérhetővé váljon egy földön, levegőben is életképes jármű.

 

B.R.