399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Fiat Topolino

Fiat Topolino

- 2011.10.08 00:49

A világ első igazi pici autója.


veteran-auto.hu - Fiat topolino.jpgFiat 500 vagy ismertebb nevén Topolino (kisegér) a világ első mini autója volt. Általánosságban elmondható, hogy a klasszikus 500-ast mindenki ismeri. Kevesen tudják azonban, hogy az egérúton már jártak sokkal régebben is. Pontosan 1936-ot írtunk akkor.

 

 

Egyértelmű, hogy egy 500 ccm3 körüli motor kellett bele, különben Fiat 5000 V8 lenne a neve. Tehát egy fél literes, oldalszelepelt, orrmotoros, 4 sebességes, 12 voltos, 4 hengeres, alumínium hengerfejes, vízhűtéses, 13 lóerős erőforrással szerelt egérkével állunk szemben. Vastagon szedtem, de érdemes megemlíteni, hogy az ismert 500-as 2 hengeres, farmotoros és léghűtéses.

veteran-auto.hu - Topolino engine.jpg

Az ívelt orr részen talán meg sem akadna a szemünk. Egy nagy méretű autónál nem is kellene. De ez egy microcar! Hogyan fér el ott a hűtő? Sehogy. Ugyanis a hűtőt a motor mögé építették be. Így a hagyományos hűtés sem jöhetett szóba. A megoldás igen egyszerű. A dinamó tárcsáját meghajtó szíj dupla munkát végez. Első körben a töltést biztosítja. Viszont ezt a tengelyt meghosszabbították és a másik végére ventilátort tettek.

veteran-auto.hu - fiat topolino karosszéria.jpg

Az ajtók természetesen hátrafele nyílnak. Az ablakokat le nem, csak oldalra lehet húzni. Úgy tervezték meg a műszereket, kormányművet stb..., hogy átalakítás nélkül átszerelhető jobb illetve bal kormányossá. Egyes információk szerint (ám ezekhez forrást nem találtam) mindegyik modell nyitott tetővel készült el. Amelyiket kemény tetővel kérték csak belehegesztettek egy lemezt  kis ablakkal. Csomagtartó nincsen, de kisebb emberek a hátsó padsoron is elférnek.

A legelső modellek negyed elliptikus rugóval voltak szerelve.

veteran-auto.hu - negyed elliptikus laprugo.jpgA fél elliptikus laprugó egy átlagos rugóköteg. Itt a terhelés középen érkezik. A negyed eliptikus ennek gyakorlatilag a fele. A képen is látszik, hogy leegyszerűsítve egy kettévágott laprugó. Csak alvázas autókra szerelhető fel.

 

 

 

Rövid mérete miatt kézenfekvő volt, hogy mit tesznek alá. Viszont gyakorlatban a 2 személyes autóba gyakran beleültek 4-en vagy 5-en is. Mivel ezt a terhelést nehezen bírta elviselni a "csonkított" rugókötegünk a későbbi modelleken annyit nyújtottak, hogy normál méretű laprugókat szerelhessenek be.

veteran-auto.hu - fiat topolino alváz.jpg

Végsebessége 85 km/h volt, ami nem is rossz kor/teljesítmény arányát figyelembe véve. Fogyasztása 6 liter 100 km-en.

500B (1948-49):

veteran-auto.hu - fiat topolino a cabrio.jpg

1948-ban Genovában mutatták be először. Alakítottak a belsején, elektronikus rendszerén. A motor korszerű felülszelepelt hengerfejet kapott. Fogyasztása 5 literre csökkent, sebessége 95 km/h-ra nőtt.

500C (1949-55):

veteran-auto.hu - Fiat Topolino C.jpg

A teljes plasztika után 49-ben debütált az új Topolino C. A pótkereket eltüntették, és először a FIAT törénetében széria tartozék lett a fűtés.

veteran-auto.hu - Fiat Topolino 500 C.jpg

Az új 500-as 1957-től kezdték el gyártani.

B.R.