399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
A szervokormány

A szervokormány

- 2011.12.12 00:40

A technika rovatban ezúttal a szervokormányt vesszük górcső alá.


Azért is választottam most ezt a szerkezetet, mert nagyon kevés magyar oldal foglalkozik vele. Érthető nyelven pedig nem is találtam leírást.

Maga az igény a nehéz gépjárműveknél jelentkezett elsőnek. A méretek miatt már áttételekkel nem lehetett megoldani a kormányzást. 1867-ben egy Fitts nevű úr (több infó nincsen róla) szerelte be elsőnek járműbe, majd 1903-ban egy Columbia típusú 5 tonnás teherautóba tettek ilyen rendszert. A szabadalom Robert E. Twyford-dé lett. Ő szabadalmaztatta a 4 kerék meghajtást és ez tartalmazta a szervo kormányt is. Mivel nem történelem rovatba szánom ezt a cikket tényleg csak pár mondatot ejtenék még meg. 1951-ben a Chyrsler, 52-ben pedig az amerikai ikon azaz a Cadillac is elérhető opcióvá tette a szervo kormányzást (holott nekik már 20 éve polcon volt a kész technológia).

Működés (Saginaw féle):

Nem szeretnék messzire szárnyalni, inkább általánosságban írnék a dologról. Szerintem mindenki tudja melyik rendszer a legelterjedtebb. Ha akad női Olvasónk akkor most megkönnyítem a helyzetüket. A motortérben ennek a kis szerkezetnek is tartálya van és nem vízzel megy. Kizárásos alapon marad az olaj vagyis hidraulikus rendszer.  Adott egy szervopumpa, melyet a motor hajt. Ez az egység átpumpálja az olajat a kormányműhöz. Amelyik irányba kormányzunk nyílik egy kis szelep. Ezen olaj áramlik be meghajt egy hengert, ami segít nekünk. Nagyon leegyszerűsítve ennyi lenne az egész. Számokba öntve egy szervotlan autóban 25 kg-os erőt is kifejthetünk ellenben a szervossal, ahol ez a szám 4 kg-ra csökken.

Valóban nem akarnék vizsgaszinten belemerülni a dologba és mindenféle szelepeket, rugókat, dugattyúkat magyarázni. Megpróbálom leegyszerűsíteni amennyire csak lehet. Legalább az elvet lássuk tisztán, férfiasan wink.

A szivattyú magas nyomást hoz létre (ez percenként kb. 7 liter olaj megforgatását jelenti), mely átáramlik a kormányműre felszerelt munkahengerbe. Rásegítés nélkül egy átlagos személyautónál 140 kg-ot kell legyőznünk. Amikor elfordítjuk a kormányt az erő összeszorítja a központosító rugókat. Az orsó átirányítja a nyomást a munkahenger felső részéhez. Ilyenkor az olajáramlás akadályba ütközik. A megnövekvő erő pont elég ahhoz, hogy segítsen a kormányzásban. Nagyon fontos, hogy csak könnyítse a kormányást, de ne tudjon akkora erőt kifejteni, mely kézi erő nélkül is elmozdítja a kerekeket. A rendszer próbálja visszaállítani az orsót, hogy újra nyugalmi állapotba kerüljön. Miután eléri a nyugalmi állapotot újra csak kering a szervofolyadék. Ha a kerék akadályba ütközik, a dugattyú kitér és pont az ellenkezője történik, mint kormányzáskor. Nem segíteni próbál, hanem csillapítja az út hibákat.

Követelmények:

  • A kormányozhatóság fenntartása a szervorendszer meghibásodása esetén is.
  • Ne legyen késedelmi idő és holtjáték (veteránoknál ez nem mindig teljesült)
  • Csak kézi erő hatására tudja elmozdítani a kerekeket
  • Álló, de járó motorú kocsiban is működjön

A többi rendszer is hasonló elven alapul. Napjainkban egyre jobban elterjed a sebességfüggő elektromos szervokormány, melyben egy elektromos motor mozgatja a kerekeket. Az elektrohidraulikus régebbi konstrukció. Itt csak a vezérlés elektromos az erőátvitelt továbbra is hidraulika biztosítja. Sokan írnak előnyökről. Van is főleg a sebességfüggőségük miatt, de ha elromlik jóval drágább javítani a hagyományos rendszereknél.

B.R.