399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Citroen 2CV Kacsa

Citroen 2CV Kacsa

- 2012.05.22 21:41

Történetünk egészen a 30-as évekig nyúlik vissza.


80 évvel ezelőtt az autó még csak a gazdagok eszköze volt. - Ha így megy tovább a történelem megismétli önmagát. - Kiaknázatlan piacot rejtett az olcsó, egyszerű autó gyártása. A Michelin cégnél vezetőként dolgozó Pierre-Jules Boulanger az alapító André Citroën halála után vette át az autógyár igazgatói székét, ahol 1933-tól a korszak egyik legkiválóbb mérnökével, André Lefébvre is dolgozott. Ekkoriban még nem voltak összeolvadások és motor családok, melyeket utána 5 márka használt eltérő néven. A Citroen technikai színvonala igen magas fordulaton üzemelt, így beletudtak és belemertek vágni egy forradalmi kisautó tervezésébe. A lelke az egész TPV projektnek (Toute Petite Voiture jelentése nagyon kicsi autó) "Ültessük autóba az átlagembereket". Az átlagember földműveléssel foglalkozott. Összeállították mi az amit tudnia kell az új autónak. Legalább 4 embert és egy zsák krumplit eltudjon szállítani, 60 km/h sebességet eltudja érni és rossz úton is végigmenjen úgy, hogy ne törjenek benne össze a tojások, mindezt 3 litert meg nem haladó fogyasztással tegye. 1939-ig több prototípus is készült. A fényképen az "Őskacsa" látható.

veteran-auto.hu - 1939 Citroen 2CV Prototype.jpg

A II. Világháborúban felfüggesztették és megsemmisítésre ítélték a terveket. Több tervezőnek nem volt szíve megtenni ezt a fájdalmas lépést és illegálisan pajtákba rejtették el a 3 prototípust, melyek 1994-ben kerültek elő.

A háború után a program újraéledt, de a tervezők rádöbbentek, hogy a megálmodott út nem járható. Az alumínium karosszériát acélra, a vízhűtéses motort léghűtésesre cserélték. Mivel az autó jóindulattal is, csak csúnya volt sürgősen változtatni kellett a formáján. Az olasz Flaminio Bertoni (aki később a DS-t is tervezte) vette szárnyai alá a rút kiskacsát.

1948-ban a Párizsi Autószalonon végre bemutatták az egyszerű ember autóját. A 2CV név a francia adóbesorolás hozománya volt. A Merkúr időket idéző hiányt a 60-as évekig nem tudták legyőzni. Óriási volt a kereslet a 375 ccm-es 9 lóerős kisautó iránt, mely fele annyiba került, mint német vetélytársa a VW Bogár.

veteran-auto.hu - citroën 2cv veteran-auto.hu.jpgveteran-auto.hu - citroën 2cv motor rajz.jpg

1951-ben megjelent az AZU Camionnette furgon, mely 250 kg mozgatására volt képes. Ez a szám elég soványak bizonyult, hiszen vetélytársai sokkal terhelhetőbbek voltak.

veteran-auto.hu - citroën 2cv.jpg

 

1955-ben megjelent a 425 ccm-es motor. 1960 és 1971 között egy különleges példányt is piacra dobtak 2CV Sahara néven. Mivel ez a modell jócskán kilógott az autók világából megérdemel legalább egy bekezdést.

Monsieur Bonnafous 1954-ben saját Kacsájába még egy motort szerelt. 55-ben rendszámot kapott, de 100.000 km után gyengének találta a 375 ccm-es erőforrást és kicserélte az új 425-ösre. A gyárnak megtetszett az ötlet így 1958-ban már prototípusként ünnepelték a Dakar császárt, Hummer szégyenítőt, sivatagi cápák off road királyát, szaharák szent szamuráját vagyis a 2CV Sahara-t. Nem kellett semmilyen bonyolult nyomatékváltó, differenciálművek hada és Windows7 alatt is programozható vezérlő elektronika. 1 motor előre másik hátra aztán 4*4. Ilyen egyszerű a képlet. A 2 váltót 1 kar kapcsolta, de ki is lehetett iktatni a far részt így első kerekesként is használható volt. Mindkét motornak külön üzemanyag ellátó és töltésrendszere volt. Azt hiszem most mindenkit meggyőztem az üzembiztosságról hiszen, ha az egyik része meghibásodott ott volt a másik. De még ne nyissunk meg új ablakot a böngészőnkben, hogy Szaharát keressünk. A gyár megadta a javasolt guminyomást is, hogy a lehető legtöbbet tudjuk kihozni nem mindennapi autónkból. Az emberi talphoz arányosan próbálták meg kikalkulálni, hiszen mi sem süllyedünk nyakig a sárba. A szám 0.5 BAR lett. A gyártás 1960-tól 1971-ig tartott. Ezidő alatt 694 db készült, mára csak pár tucat maradt meg. 2 feszültségszabályzó hangolta össze a 6 voltos rendszert. A tankot pedig - hely híján - az ülések alá tették. A legelső hivatalosan gyártott darab a mai napig forgalomban van.

veteran-auto.hu - citroen 2cv sahara elol.jpgveteran-auto.hu - citroen 2cv sahara hatul.jpgveteran-auto.hu - citroen 2cv sahara terepen.jpgveteran-auto.hu - citroen 2cv sahara rajz.jpg

1968-ban 602 ccm-es 28 lóerős (   2CV 6) erőforrást építettek be a 425-ös pedig 435-re hízott (2CV 4).

1990-ig kisebb-nagyobb változtatásokkal gyártották. Természetesen épp úgy, mint a német Bogárnak, az olasz 500-asnak vagy az angol Mininek ennek a kisautónak is hatalmas rajongói tábora van a mai napig.

B.R.