399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
A fecskefarok története vagy ahogy hazájában hívják tailfins

A fecskefarok története vagy ahogy hazájában hívják tailfins

- 2012.11.06 21:00

Másban is felmerült már a kérdés, hogyan alakult ki a "tailfin" magyarul "fecskefarok"?


Az ötvenes évek stílusjegye és ikonikus jelképe, melyet sokan imádnak vagy éppen nem szeretnek, mert túlzásnak  csicsásnak, túl gömbölyűnek tartották az akkori formát. Személy szerint az előbbiek táborát erősítem, saját autóim is "szárnyasak". Ha azt mondom kedves Olvasó, hogy Elvis Presley mi a Rock & Roll-t követő kép ami egyből bevillan? Nagy autó, nagy szárnyakkal nemde?

Mikor az első veteránomat vásároltam odáig voltam a Púpos Wartburgért. Véletlenül bukkantam a régi Octavia-ra az interneten (akkor még nem is tudtam, hogy létezett). Elölről. belülről is tetszett, de mikor megláttam a kis buta szárnyakat a hátulján nem volt kérdés mit kell vennem. Persze a Waresz is tetszik a mai napig, de mint írtam én "fecskefarkas" vagyok.

A General Motors tervezője Harley Earl tollából indult az egész. Sok autó fűződik hozzá többek között a Buick Y-Job koncepció autó, melyet később saját használatra fogott be.

Diamondcats.hu - buick Y-job veteran-auto.hu 2.jpgDiamondcats.hu - buick Y-job veteran-auto.hu.jpg

 

 

Az ihletet a Lockheed P-38 Lightning vadászrepülő adta.Diamondcats.hu - Lockheed P-38 Lightning veteran-auto.hu.jpg

Mivel GM tervező és köztudott, hogy a mai napig az 59-es Cadillac viseli a "king of fins" címet nem nehéz kitalálni melyik cég vállalta be az új formát.

1948 Cadillac

Diamondcats.hu - P-38 1948 Cadillac veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - Cadillac1948 veteran-auto.hu.jpg

A Plymouth a következőt jegyezte fel "A fecskefarok nem valódi szárny, de stabilizálják az autó farát így 20%-kal kevesebbet kell ellenkormányozni szélben."

Mindig igyekszem elkerülni a szóismétlést, de ebben a cikkben tehetetlen vagyok. Tehát a szárnyak az 50-es évek közepétől évről évre nőttek, és megjelentek a sugárhajtóművet imitáló világítótestek is. A csúcsot 1959-ben érte el a Cadillac. Ezután csökkenteni kezdték majd a 60-as évek végére el is tűnt ez a fajta dizájn.

Nézzük meg a növekedést, hanyatlást képekben:

Diamondcats.hu - 1955 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1956 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1957 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1958 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1959 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1960 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1961 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1962 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1963 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1964 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1965 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1966 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1967 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1968 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1969 Cadillac www.veteran-auto.hu.jpg

Az 50-es évek végére többen aggodalmukat fejezték ki, mert az autók mellett játszó gyerekek könnyen megsérültek a kiálló alkatrészekben. Több esetben okoztak komoly sérüléseket.

Természetesen nem mindegyik márka ugrott bele a kor ízlésébe. Pl.: A Fecske Merci (németül Heckflosse) valójában nem szárnyas autó. A sárvédő nyúlványát vízszintben meghosszabbították így érték el a "fecske" hatást. Ha megnézzük a Cadillac-et, ott a szárny kilép a karosszéria síkjából és önálló "életet él". A Skodáknál is vitatkozhatunk, igaz ott vannak kilépő szárnyak, de ezek nem a sárvédő részei, hanem különálló karosszériaelemek. Viszont kijelenthetjük, hogy a Csehszlovákok a maguk módján megpróbálták beépíteni a divatot a formavilágba.

Diamondcats.hu - Mercedes-Benz_W110 www.veteran-auto.hu.jpg

Végezetül még pár fotó a szárnyas korszakból:

Diamondcats.hu - DKW junior veteran-auto.hu.JPGDiamondcats.hu - 1961 skoda Felicia veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - 1959 Desoto Fireflite www.veteran-auto.hu.jpgDiamondcats.hu - Dodge Royal www.veteran-auto.hu.jpg

Történetünk véget ért ki tudja, ha szárnyak nem is, de szárnyacskák még talán lesznek. Végezetül ne feledkezzünk meg a keleti szocialista luxuslimuzinról sem a Gaz 13, Csajkáról!

B.R.