399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Az autóklíma eredete

Az autóklíma eredete

- 2013.04.04 09:10

Jön a tavasz időszerű erről írni.


1884-ben William Whiteley próbálkozott meg először a jármű utasterének hűtésével. Dobozba rakott jeget és a menetszél befújta a hideg levegőt.

 

veteran-auto.hu - www.oldtimerhangars.com.jpg1933-ban jelent meg az első klíma berendezés. Ez még utólag beszerelhető volt opcióként egyik gyártó sem kínálta. Főleg luxus autókba tetették bele. A Packard volt az első gyártó, mely extraként kínálta a klímát 1939 őszétől vagyis az 1940-es modellek bevezetésétől. 274$ kértek érte és a rendszer a fél csomagtartót elfoglalta mellesleg szabályozni sem lehetett így 1941-ben levették az elérhető opciók listájáról.

 

 

 

Diamondcats.hu - 1941 cadillac air conditioned.jpg1941-ben a Cadillac 300 db klimatizált autót dobott piacra. Ezeknek még "fix" kompresszoruk volt. Csak úgy lehetett lekapcsolni a klímát, ha álló motornál leszedték róla a meghajtó szíjat.

 

 

 

 

 

 

 


veteran-auto.hu - 1953 Chyrsler imperial.jpg1953-ban a Chrysler Imperial volt az első széria autó, melyben már a klíma második immáron jól működő generációját szerelték. 20 évvel a Packard bukása és a Cadillac nehézkes próbálkozása után ismét elérhető, működő extra lett a légkondicionáló. Ez már hasonló módon működött, mint a mai modern klímák (kompresszor, klímagáz...) Belső keringetésen még magasabb hatásfokot értek el. 1953-ban 2 perc alatt 49 fokról 30 fokra tudta lehűteni az utasteret úgy, hogy teljesen kiszűrte a pollent, szmogot, dohányfüstöt stb. És ami a legtöbb autóból elveszett (igaz mostanában már újra visszatért) hátulra is elvezették a hideget.

1954-ben a Nash Ambassador volt az első olyan autó melyben ventilátoros fűtés, klíma volt beszerelve. Ezt természetesen feláras opcióként kínálták a vásárlóknak. Ez a rendszer már ugyanúgy működött, mint a hagyományos klímaberendezések. A kompresszor szabadon futott, ha nem kellet hűteni, gázzal volt feltöltve és minden komponens a motortérben kapott helyett. A rendszert sokkal könnyebb volt javítani is, mint elődjeit. 345$ kértek érte és "All Weather Eye" névre keresztelték.

Érdekességképpen említeném meg, hogy az 50-es években a fűtés több államban is opció volt. Californiában sokan nem kérték az autóhoz hiszen nagyon ritkán kellett volna használni. Ezért láthatjuk néhány hirdetésben külön megemlítve az extrák között.

Az amerikai autók terjedelme miatt szükséges volt az utastér hűtése is. A csomagtartóba építettek egy lepárlót és villanymotorral fújták be a hideg levegőt. Léteztek olyan agyrémek is , mint a hátsó tengely által hajtott másodlagos klímakompresszor.

1960-ra az amerikai autók 20%-a, a meleg éghajlatú államokban regisztrált járművek 80%-a már klimával szereltek voltak.

1969-ben már 54%-ra nőtt az államokban futó klimatizált gépkocsik száma.

B.R.