399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Dinamó

Dinamó

- 2013.08.07 07:30

Ahol a feszültség keletkezik


A dinamót Jedlik Ányos találta fel 1861-ben, (de a szabadalmi jogot Siemens adta be 1866-ban) többek között ő jött rá az öngerjesztésre, melyről be is számolt egyik könyvében. "...a delej forgatása folytán a sokszorozó huzalban villanyfolyam indíttatik, mely a forgatott delej tekercsein átmenvén, a delejt erősebbé teszi, ez pedig ismét erősebb villamfolyamot indit"

A legnagyobb különbség a dinamó és a generátor között, hogy a dinamó minél gyorsabban forog annál több áramot tud termelni. (A generátor alacsony fordulaton is képes ugyanerre, váltakozó áramot termel ezt a benne lévő egyenirányító alakítja át, hogy alkalmas legyen az akkumulátor és az elektromos berendezések táplálására.)

Ezt a folyamatot öngerjesztésnek nevezzük. Sok helyen leírják szakszavakkal, szépen megfogalmazva. Ez azért jó, mert legalább háromszor el kell olvasni, hogy az ember megértse miről is van szó. Megpróbálnám egyszerűen leírni, hogy akár egy kisgyerek is megérthesse miért is tud tölteni a veterán autó dinamója.

Nagyon egyszerű példával kezdenék. Mit teszünk, ha nincsen kéznél mágneses csavarhúzó? Készítünk egyet. Régi trükk ugyan, de szemléltetésnek pont megfelel. Ha van mágnesünk (hangszóró mágnese is jó) odatartjuk és végighúzzuk rajta a csavarhúzót. Pár perc múlva már mágneses tere lesz és magához fogja vonzani a csavarokat. Ha jól csináltuk pár hétig meg is tartja sőt volt, hogy éveken át enyhén ugyan, de mágneses maradt a csavarhúzóm.

 - dinamo.jpg

Megállapíthatjuk, hogy a mágneses hatás alá került vastestben visszamaradó mágneses tér van jelen. Ez a mágneses tér az állórész. Ez gyakorlatilag a dinamó házában elhelyezett mágnes vagy mágnesek. Ebben forog - ki gondolná - a forgórész. Lágy vason hosszirányba tekercselt huzalon fut az áram a kommutátorra melyről a szénkefék vezetik tovább a feszültség szabályzóig. A dinamó a tekercselés sűrűségével (az erővonal növelésével) nagyobb teljesítményt tud elérni. A kinyert áram egy részét visszavezetjük a dinamóba így létrejön az öngerjesztés. Ez olyan, mint amikor a filmekben a főhős ősi ellenségére gondolva felspanolja magát és megnyeri a harcot. Sokat állt autóknál előforduló hiba, hogy a fesz. szabályzó "berohad". Ilyenkor nincsen vagy nagyon alacsony a töltés. A dinamót megmérve látjuk, hogy ad ki feszültséget, de csak pár voltot. Ha a szabályzót megmozgatjuk és életre is kell egyből megkapjuk a 14 V körüli értéket. Erre mondják az öreg szakik "nincsen gerjesztés".

Szintén Jedlik Ányos jött rá arra is, hogy minden dinamó villanyomotor is egyben.

Mivel a dinamó hatásfoka alacsonyabb, súlya és helyigénye nagyobb a generátorénál a 70-es évek elejétől már csak ritkán szereltek autóra. Nagy előnye még, hogy a generátorból az áramot közvetlenül ki lehet nyerni így nincsen súrlódó, kopó szénkefére szükség.

 

B.R.