399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Régen minden jobb volt! 10+1 nosztalgikus marhaság

Régen minden jobb volt! 10+1 nosztalgikus marhaság

- 2014.09.12 21:10

Kritika, vélemény


Nem szoktam cikkeket véleményezni, viszont pár napja megjelent a Totalcaron egy írás "Régen minden jobb volt! 10+1 nosztalgikus marhaság" címmel, ami mellett már nem mehetek el szó nélkül. Ide kattintva lehet elolvasni, eredeti környezetében. Mindenképpen olvassa el elsőnek, hogy vitázhasson vagy egyet érthessen velem.

Több ponton is vitáznék, ezért tisztázzuk a mi szemszögünkből is a dolgokat, a szerző 10+1 pontja szerint haladva.

Kezdeném a bevezetéssel, mely egyáltalán nem autós gondolat:

"Gyűlölöm a nyivákolást és a vernyákolást. Falra mászok az örökkön panaszkodó emberektől, akik tulajdonképpen a világ népességének jelentős hányadához képest jobban élnek, hiszen rendelkeznek olyan dolgokkal, mint étel, tető a fej fölött és olyan luxuscikkel, mint az autó. Nyilván Magyarország sem egy tejjel-mézzel folyó Kánaán, de alig pár kilométerre tőlünk meg lőnek. Inkább legyek munkanélküli, mint halott. Tudják, a félig teli pohár."

Mivel a cikk írója a szocialista időket szidja, az első bekezdése már teljesen ilyen eszméket sulykol. Örüljünk, hogy van munkánk, autónk, ételünk stb, mert máshol milyen rossz a helyzet. Ez egy igazi kommunizmusból itt maradt gondolkodás, mert soha nem lefele kell nézni, hanem mindig felfele. Ennyi erővel senki ne törekedjen jobbra hiszen megvan szinte mindene, amit elvárhat egy modern országban. Ez nem így működik.

Miért vehet a nyugati ugyanannyi munkából 3 évente új autót, vagy kereshet 4-5-ször annyit, nyaralhat évente többször is?  Igen is ezt kell nézni, hogy valahogy mi is idejussunk. Nem mennék bele ennek a témának a boncolásába külön megérne pár oldalt, de mint mindig most is az autózás maradjon fókuszban.

"1. Ó, azok a romantikus, útszéli és hétvégi szerelések pár szerszámmal"

Miért kellett annyit szerelni a régi autókat? Nem volt kiépült szervizhálózat vagy hozzáértés. Sokszor kisipari alkatrészeket használtak, és valóban taknyolták a hibákat. Ma is megvan ez a réteg csak a technológia megjelenésével háttérbe szorultak. Szervizigényesek lennének az öreg autók? Meg kellene kérdezni olyan veteránosokat, akik teljesen, minőségileg felújították a járgányaikat. Javarészt hibátlanul működnek. Persze nem 1 év alatt futnak 100.000-et, de mennek. Gond nélkül. Az első veterán autóm a mai napig megvan. Soha nem állt meg alattam, és eszembe sem jutna, hogy ez megtörténhet.

Vagy említhetek a csapat haszonjárgányát egy jóval fiatalabb 94-es 2.5 D szívó Transitot, melynek külsejét az idő, és az élet már rendesen megviselte, de közel az 1.100.000 km-hez még mindig pöccre indul és teszi a dolgát. Persze nem tud menni 140-nel megpakolva, de nem kell a CR rendszerre 600.000-et költeni és évente több százezerrel gazdagítani az alkatrészellátókat. Az üzemeltetése valóban filléres a modern kisteherekhez képest.

"2. Szabadabb csapatás"

Tudták, hogy a 60-as években még nem tudták az emberek mi az a dugó? Ezzel a ponttal igazán nem tudok vitatkozni és nem is látom annyira létjogosultságát.  Soha nem hallottam még ilyen nosztalgikus emléket, hogy bezzeg régen lehetett "csapatni". Ma is ugyanúgy mennek 160-180-nal a pályán, mint ezelőtt 20 éve. Ha még régebbre megyünk vissza ott már nincsen meg a tempó... de a csapatás akkor is volt. Gondoljunk a 160-as végsebességű kiherélt Zsigára vagy a komótosabb Skodákra, Moszkvicsokra?

"3. Hol vannak már az egyszerű autók!"

Ez a pont annyi helyen vérzik, hogy szabályosan felidegesít. Kurbli, tekerős ablak... Nézzük már meg az 50-es években mit tudott egy Lincoln vagy Cadillac. Aztán meg műszakilag nézzünk át egy ilyen kocsit. Szinte minden benne volt, mint ami most csak 60 év távlatában. Mikor a 2000-es években a kocsik maguktól kapcsolgatták a lámpákat és alkonyatérzékelőt is kaptak mindenki huhogott. Jó napot kívánok 1954 - Cadillac - Autotronic Eye. Aztán fokozhatnám még memóriás ülés 1957 - Cadillac vagy automata klíma - 50-es évek eleje, Lincoln, Cadillac stb...

Szerelhetőbb-e egy ilyen dög. Persze. Ott a V8-as atom blokk, de nincsen körberakva 15 féle elektromos vezérlővel. Kettőstömegű, befecskendező rendszerek blablabla. Talán a környezetvédelmet lehetne megemlíteni fogható pontnak. Itt is azért vannak vitatható dolgok, de ez valós indok.

Most, hogy támadási felületet hagytam magamon azért kontráznék. A keleti autók is éppúgy egyszerűek voltak, igaz fapadosabbak, de nálunk a rendszer ennyit engedett.

Ja, hogy ma assistance van meg segélyhívás...? Igen jó pénzért. Ismerősöm Peugeot-ja Pesten megállt. A szerviz kirendelt egy trélert, hogy 700 azaz hétszáz na még egyszer, hogy nyomatékos legyen hétszáz méter kellett "szállítani" potom 30.000 Ft-ért.

Egy autó dolga, hogy A-ból B-be elvigyen. Ezért találták ki. És ez feladat soha nem fog megváltozni. Minél bonyolultabb a technika, annál kevésbé tudja teljesíteni az alap feladatát. Mellékes a wifi kapcsolat, masszírozós ülés, fejtámla monitor léte az utastérben.

A múltbéli technikák felsorolásából kiragadnám az alvázat. Sokadszorra szembesülök vele, hogy a mostani önhordó kocsikat egyszerűen nem tudják vagy nem is lehet felemelni normálisan. Szinte kivétel nélkül nyomot hagynak a küszöbön a folyamatos szervízek. Nézzünk meg egy 10 éves bármilyen márkát. Bezzeg a jó öreg alvázas... jó valóban több hátránya is van, de azért ne döngöljük a földbe. Sokszor volt jó dolog a létezése és nem véletlenül alkalmazzák ma is sok helyen.

"Apáink anno összetették a kezüket, ha a Lada, Škoda, Dacia elment 60 ezret motorgenerál nélkül..."
  Nekem ez a mondat eléggé új. Aki karban tartotta az autóját annak el is ment éveken át. Mint Skodás azért van tapasztalatom még a farosokkal is. A nagy baja ezeknek az ócska termosztát volt, illetve a hűtőközeg elhanyagolása. Milyen érdekes, hogy az említett autók általában, ha porrá rohadva is állnak a kert végében a motoruk beindul. Igen bezzeg egy mai injektoros vagy PD. Valószínűleg így viselkedne... A fél elektronika lerohadt volna róla. Ismerősöm Seat Leon-ja 3 évet állt az udvarban. Ő tette le, lett másik autó egyszerűen nem használta. Végre elővette volna eladásra, de szembesült azzal amire a modern technika elviekben nem adhatna okot. Összerohadt a motor. Úgy emberesen nagyon durván. Tehát a hatalmas technológia csupán 3 évet pihent. Van öreg Octavia motorom egy fészerben hevert sok-sok éven át. Kurblival átforgatom bármikor.

Mikor túlzásba ment a padlógázas "csapatás" akkor jött a fentebb említett 60.000-es motorgenerál. És ilyenkor még volt. Van olyan ember, aki egy modern motor generáloz és ki is fizeti? Egy frászt bontott megy bele. Kivéve, ha garanciában (ami azért előfordul) cserélik újra.

"8. Amikor még kulccsal indult az autó!"

A büdös életbe nem fogok olyan autót venni ami nyomásra indul. Gondolom már többen belefutottak olyanba, hogy rendszerhiba miatt ez nem valósult meg. Kérem szépen a hagyományos kulcsos indítás mindig minden körülmények között működött. A bicskakulcs a legelegánsabb végterméke ennek a technológiának. 

"9. Már a motorhang is csinálva van!"

Ide csak annyit írnék, hogy V8 Vs. autóhangszórón generált motorhang. Lehet választani melyik lenne a jobb. Ugyanakkor személy szerint nincsen bajom azzal, hogy elenyésző a motorhang, de kérem szépen, ha már belsőégésű akkor ne egy erősítő generálja le a hangját. Istállóban sem spray-ből jön a lószar szaga.

"+1 bónusz: Volt benne anyag!"

Ennek a bekezdésnek azon része, hogy a biztonságtechnika ma sokkal magasabb szinten van abszolut valós, DE régen, ha becsuktuk az autó ajtaját nem hubogott be, mint a Toyota Priusnak vagy éppen horpadt egy jót, ha nekidőltünk. Régen, ha kicsavaroztunk valamit nem maradt a kezünkben az alkatrész fele, mint ma, mert a filléres olcsó pöckök randomra törnek le róla. Valamiért akkoriban az elektronikák is többet doppingoltak. Nem tömték a fejünket "ja ez ismert hiba elfárad az elektronika" dumákkal. Érdekesen a régi alkatrészek 20 évig mentek ma jó, ha 10 évet kibírnak. Sorolhatnám még azt hiszem...

Várom a cáfolatokat, érdekes történeteket, egyetértéseket :)

B.R.