399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
A szélvédő története

A szélvédő története

- 2014.11.10 10:55

Csak a tisztánlátás végett...


A szélvédő igénye a járművek megjelenése után nagyon gyorsan megfogalmazódott. Kezdetben szemüvegben lehetett élvezni az autózás ?örömet?, mely valljuk be nem sok védelmet nyújtott a bogarak, sár, eső ellen.

Az első üvegek (később kitérek rá mi a különbség a szélvédő és az üveg között) két darabból álltak. Amikor túl piszkos lett, a vezető egyszerűen lehajtotta a felső felét. Eredetileg síküvegből készült, de a gyártók gyorsan felismerték a repülő üveg szilánkok által okozott veszélyeket.
 

 - Edouard Benedictus.jpg

1903-ban a francia Edouard Benedictus kémikus feltalálta a biztonsági üveget, amely két rétegű síküveg között egy celluloz réteget tartalmazott. A történet szerint asszisztense nem jól mosta el az egyik edényüket, melyben cellúlóz-nitrát maradt. Edouard véletlenül leejtette és azt vette észre, hogy nem robbant szét apró darabokra, mint a szokványos üveg.

1908-ban már elérhető extra volt az autó üveg. Akkoriban egy Ford 850$-ba került, erre jött rá 100$ költség, ha szerettünk volna sebességmérőt, üveget és világítást.

 

 

 

 

 

1915-ben az Oldsmobile volt az első márka, mely széria tartozékként minden járművébe beépítette az üveget.

1919-ben a Ford közösen kezdett el dolgozni a britt Pilkington gyárral, hogy biztonságosabb tegyék az autók üvegét. Ettől az évtől minden Ford típus biztonsági üveggel került eladásra.

A 20-as évek elején a brit John C. Wood kifejlesztett, egészen pontosan tovább fejlesztette egy hasonló laminált szélvédőt Triplex név alatt. Problémája volt, hogy huzamosabb idő után elszíneződött. Ezt nagyon jól láthatjuk régi amerikai autókon. A fólia sárgássá válik, főleg a széleken.

1939-re már 56.000 m2-nyi biztonsági szélvédőt gyártottak egy év alatt.

 

 - 1934-Chrysler-Imperial-AirFlow veteran-auto.hu.jpgElső hajlított szélvédő

Az 1934-es Chrysler Imperial Airflow CW volt az első sorozatgyártású autó, amelynek egy egy darabból álló, hajlított szélvédője volt. Az Imperial CW ára 5000 dollártól indult.

 

 

 

 

 

A ragasztott vagy laminált szélvédő/üveg:

A mezei edzett üveg törés esetén berobban és apró pici darabokra hullik szét. A keleti autókban nagyon sokáig alkalmazták, és nem tértek át a ragasztott változatra. Jó 40 éves lemaradást könyvelhetünk itt el.

Magyar oldalakon óriási zagyvaságokat írnak az edzett üvegekkel kapcsolatban. Ugyanis nagyon rövid ideig volt piacon, hiszen rögtön követte a ragasztott vagy laminált változat. Nem csak biztonságosabb volt, de törés esetén is a helyén maradt ezzel is növelve a biztonságot.

A korai példányok nagy problémája volt, hogy idővel elszíneződtek. 1938-ban Carleton Ellis jött rá, hogy Polyvinyl Butyral (PVB)-t használva megszűnnek ezek a gondok. Ezzel együtt nőtt az UV és hangszigetelés is.

Az évek alatt sokat fejlődtek, és az 50-es évekre az üveg fogalma eltűnt. Helyette megjelent a szélvédő hiszen már speciális, autós célokra kifejlesztett alkatrészről beszéltünk. Az üvegek szilárdsága drasztikusan nőtt így sokkal nagyobb panorámát lehetett tervezni az akkori autóknak.

Szerencsére vagy sajnos az egyik járművünknek a vezető oldala óriási pofont kapott. A fotón jól látszik, hogy egyben maradt a gyári ablak, és nem robbant apró darabokra (1957 Cadillac).

 - IMG_6251.JPG - IMG_6232.JPG

Kimagaslóan jó állapotából adódóan az UV szűrő képességét nem tudom megmondani :)

A 60-as évek végére már standard-ek jelentek meg (nem nálunk), melyek előírták milyen biztonsági előírásoknak kell megfelelnie minden beépített szélvédőnek ártól és márkától függetlenül.

A szélvédők számos fejlesztésen estek még át mire eljutottunk a mai modern autókhoz, de ez már nem veterános téma.

 

B.R.