399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
A HEMI motor

A HEMI motor

- 2008.09.02 20:30

Biztosan sokan hallottunk már róla, de vajon tudjuk-e mit is jelent?
A HEMI szó a hemisphere (félgömb, hemiszférikus) ami a görög σφαίρα - sphaira (gömb) szóból ered. Az égéstér félgömb alakjára utal az elnevezés.


Hogy miért is jó? Miért nem jó? Meg amúgy is mi a fene ez...? Egy picit erre még várni kell. Először egy gyors áttekintő.
A HEMI technológia tulajdonosa a Chrysler Corp. (1925 óta gyárt autókat). A Hemiszférikus hengerfejet 1903-ban mutatták be, majd 1905-ben a Belga Pipe (Manufakturális autógyár 1900-tól 1921-ig. Alapítója Alfred és Victor Goldschmidt) használta először. Magát a blokkot 1949-ben kezdték beépíteni. Az első HEMI autó egy 6 hengeres Jaguár volt, melybe Harry Westlake tervezte az erőforrást felhasználva repülőgépmotor tervezésénél szerzett tapasztalatait (HEMI először repülőkben volt pl.: P-47 Thunderbolt). Ezt követte 1951-ben a Chrysler 180 lóerős, 8 hengeres, 5.4 literes motorja. A sikereken felbuzdulva követte 56-ban az 5.8-as 57-ben 6.4-es motor. 1964-ben mutatkozott be a legendás 7 literes verseny HEMI. Sikerét a NASCAR-ban elért helyezések is igazolják.
Mivel 25 %-kal nehezebb egy sima "Ottónál", alacsony fordulaton gyenge, és a szigorodó környezetvédelmi szabályzások bevezetése miatt a 70-es évekre eltűntek a "gömb" motorok.

Igaz mostanra újra elővették a technológiát sőt továbbfejlesztve már igen kívánatos gépezet vállt belőle.

Nézzük az Új 300-as Chryslert modern HEMI erőforrással. Azt már tudjuk, hogy az ereje nagyobb a "sima" blokkoknál, de az újabb verzió képes a hengerlekapcsolásra (Multi-Displacement System (MDS)). Magyarán, ha 50-nel eregetünk a városban csak 4 henger megy. Természetesen ilyenkor a fogyasztás is sokkal alacsonyabb ezzel a káros anyag kibocsátás is csökken. Megállunk a lámpánál, az új 5.7-es 300 C-ben. Hallgatjuk a Modern Talking-ot, mert hát miért ne :). Begördül mellénk az új 750-es. Átsasolunk. Utas felépítmény 128 kg (ebből 8 kg arany), kopasz, mellette frissen felújított barátnője kevesebb ékszerrel. Mellénk parkolt gorillánk észreveszi 'ó de szép nagy állat...' tekintetünket és úgy dönt most megmutatja, hogy mekkora is a szerszám. Sport fokozatba kapcsol, a féket csak finoman nyomja, hogy az automata váltó picit előre vigye a kocsit ezzel jelezve, hogy ő indul a sárgánál és egyúttal felkérne egy keringőre. Az ESP-ASR kombó már várja, hogy akcióba lépjen. Ekkor zöld. Kis HEMI-nk a padlógázra kapcsol, hogy "action van" 4+4 hengerre vált. Beindul a V8 dübörgése elszabadulnak a lovak. Aztán a következő pirosnál tekerünk még egy kicsit a Cherry Cherry Lady-n és mosolyogva
nézünk át a szomszédra.
Ezzel csak azt akartam leírni, hogy viszonylag keveset eszik az MSD-nek köszönhetően, de ha úgy tartja kedvünk V8-as utcai dragstar-ré változtathatjuk prémium autónkat.

Legelején írtam, hogy később tálalom a működést. Tessék. Jó étvágyat!
  1971 Plymouth Hemi Baracuda

"A hemiszférikus erőforrások különlegessége, hogy a bennük lévő hengerenkénti két
szelep egymással szemben, a gyújtógyertya pedig a félgömb tetején helyezkedik el. A
félgömb miatt nem lehetséges kettőnél több szelep alkalmazása, hiszen ebben az esetben mind a négy szelep eltérő irányban helyezkedne el, mely miatt gyártásuk rendkívül drága lenne. Ezért a modern motoroktól eltérően az új gyártású HEMI erőforrásokban ma is csak két szelepet használnak. A motor működése teljesen megegyezik egy normál égésterű kétszelepes Otto-motor működésével."

Modern HEMI:

Ezek már kicsit másképpen működnek. A fennt említett hengerlekapcsoláson kívűl még számos újítás van a blokkon. Nagyobb és komplexebb a régi típushoz képest. Gyújtókábel nélküli, közvetlenül a gyertyákra erősített gyújtótekercses (coil-on-plug)  gyújtással látták el őket. Hengerenként 2 gyertya dolgozik ez a teljesítményre és az emisszióra is jótékony hatással van.

Előnyök:

  • Az egymással szemben elhelyezkedő szelepek mérete jóval nagyobb lehet a laposégésterű motorok egymás mellé helyezett szelepeinél, gyorsabb gázcserét eredményez.
  • Magasabb hatásfok a tökéletesebb égés miatt
  • A fenntiekből kifolyólag még feltöltő nélkül is gyorsabb a levegő beáramlása illetve a kiáramlása a kipufogón át. Tehát sokkal erősebb a blokk.
  • A kialakítás miatt a robbanó gáz terjeszkedése eltérő, jobban koncentrálódik a dugattyúra, mint a klasszikus égéstérnél.
  • A henger és a hengerfal hővesztesége kisebb, ez nagyobb nyomás eredményez, nő a kompresszió


Ahogy Mofli volt osztálytársam mondta valamikor - "Mindennek van előnye meg hátránya is" - így a HEMI-nek is jutott:

  • A szelepek száma maximálisan kettő lehet. Ennek hátránya abban mutatkozik meg, hogy négy kisebb szelep használata esetén a motor könnyebben "lélegzik".
  • A "klasszikus" HEMI a mai modern motorokhoz képest többet fogyaszt.(tehát nem a hengerlekapcsolós MDS változat)
  • A hengerűrtartalom - teljesítmény arány némely motornál alacsonyabb, mint egy hasonló Otto-motor-nál.
  • A nagyobb égéstér miatt magasabb hőveszteség az égéstérben, és a gyújtószikrának nagyobb utat kell megtennie.


Ezeket a motorokat manapság a Drag (gyorsulási) versenyeken használják. Ez az ejtőernyős autók mennek megállnak verseny :) Kicsit komolyabban rátámaszkodva a számokra. 3000-4000 lóerő. 400 méter 4-4.5 sec alatt. Ennyi idő alatt 400-ra gyorsulnak fel és 40 liter benzint égetnek el.

2009.01.27.
B.R.