399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Radiál - diagonál gumi

Radiál - diagonál gumi

- 2009.08.28 12:00

Másokat nem, minket még érint ez a kérdés. De vajon tudjuk-e mi a különbség a két gumitípus között?


Először fussunk egy gyors kört az általános mintázatok mezején.

Országúti:
A mostani gumikat általában csapadék elvezetésére tervezik. A profilban lévő barázdák ezt hívatottak "megoldani". Télen természetesen a hóval kell dacolniuk és tapadást találni az aszfalton.

Terep:
Magas keresztbordák jellemzik (nagy kapaszkodó képesség). Országúton igen zajosak és gyorsan kopnak.

Mezőgazdasági:
Kiemelkedő, ferde irányú bordázattal ellátott az első, kormányzott kerekeken a hosszirányú csatornájú és bordázatú profilt szokás alkalmazni.

Teherautó:
A teherautóknál alkalmazott gumik sokáig diagonál felépítésûek voltak, de ma már szinte mindenki radiál gumikat gyárt. Nagy terhelhetõség és magas futásteljesítmény jellemzi õket
(Van már 1 millió km-re „hitelesített” Michelin abroncs).

Verseny:
Más néven slick gumi. Magyarországon tilos a használata. Gyakorlatban egy profil nélküli gumifelület. Ezzel érik el a legnagyobb tapadást száraz, tiszta útfelületen.

Az abroncs összetevői (4):

Gumi (természetes vagy szintetikus műgumi)

  • Futófelület és oldalfal (karkasz)

Szövet

  • Gumírozott kordszövet, mely tartást ad a guminak
  • Körbefutó, tartást adó szövetbetétek (diagonál gumik)


Fém

  • Gumírozott fémszálakból álló perem
  • Körbefutó, tartást adó acélbetétek (radiál gumik)

Vegyi anyagok (például szilikátok)

  • A jobb tapadás elérése
  • A kopással, elöregedéssel, hõvel szembeni ellenállás növelése

A modern radiál abroncs csak alig egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) - és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer. A szintetikus gumi jobban ellenáll az elhasználódásnak és kopásnak, emiatt a tulajdonsága miatt alkalmazzák széles körben a gépkocsi-gumiabroncsoknál.
A teherautó-gumiabroncsok, amelyek könnyen felforrósodhatnak, nagyobb százalékban tartalmaznak természetes gumit, annak kiváló hőálló képessége miatt.

A Goodyear wolverhamptoni gyárának átlagos összetevői évente anyagfajtánként:

  • 30.000 tonna természetes vagy szintetikus gumi és korom
  • 15.000 tonna egyéb vegyi anyag
  • 15.250 tonna dróthuzal


Diagonál:

Nevét onnan kapta, hogy a szövetszálak a gumi peremén kezdõdnek, és átlósan
(diagonálisan) jutnak el a másik peremig. A futófelületet (mintázatot) vulkanizálással vitték fel az abroncsra. Ma már csak speciális feladatokra (mezõgazdaság, ipar) gyártják. Gördülési zaja jóval alacsonyabb a korszerű radiál gumikénál. Gyártásakor egyforma minőségű nyersanyagot használnak fel a teljes abroncson, ellenben a radiál guminál terhelési pont szerint válogatják össze. Méretmegadás coll * felniátmérő.

Hátránya:

Oldalfala ugyanolyan merev, mint a futófelülete, így a rugózási komfortja csekély. Oldalvezető képessége (irányíthatósága) gyenge, mivel a futófelület és az oldalfal aránya 1:1 (négyzet alakú) Tapadása rosszabb, jobban melegszik és gyorsabban kopik.


Előnye:

Egyszerűség, a fentebb leírtak miatt jóval erősebb is ezáltal kevésbé sérülékeny. Ellenállóbb a   kátyúkkal, úthibákkal szemben. (MO-ra ideális :)) Igen könnyedén javítható.



Radiál:

Jó néhány évtizeddel ezelőtt jelentek meg az ún. radiál abroncsok, melyekben a kordszálak sugárirányban helyezkednek el. Mivel azonban ezek a kerületi erőket nem tudják felvenni, ezért újabb rétegeket (övet) is be kellett építeni a kerület mentén.

Előnye:
Jobb úttartás, kevésbé érzékeny az út egyenetlenségeire. Sokkal rövidebb fékút.

Hátránya:
Zajosabb és jóval drágább az előállítása,


B.R.