399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Wartburg

Wartburg

- 2009.10.27 12:00

1896. december 3.-án létrejött az eisenachi autógyár. Tudni kell, hogy a legtöbb mai autógyár innen fakad. Egy ideig a "Dixi" nevet kapta, amit 1928-ban az imsert BMW váltott ki.


Mivel közelgett a II. Világháború a zwickaui autógyár (Trabant) nem gyárthatta új kisautóját a DKW F9-et, (Ifa személyautó) mert minden gyárnak fegyvert vagy éppen más hadieszközt kellett termelnie.

1948-ban a lipcsei Tavaszi Vásáron tűnt fel újra a "kicsi csoda" DKW (Das Kleine Wunder).  Természetesen hamarosan a sorozatgyártás követte. Érdekessége a termoszifonos hűtőrendszer
volt.

Hogy mi is ez?

A végtelenül egyszerű hűtés rendszer azon alapszik, hogy a hidegebb folyadék a nagyobb sűrűsége miatt igyekszik kiszorítani a meleget, ha a hideg van felül. Ez azt jelenti, hogy a hidegebb
(hűtött) folyadék tömegközéppontját - vagyis magát a hűtőt - a motorban lévő meleg folyadék tömegközéppontjánál magasabbra kell helyezni.

1950-től a (már IFA) DKW F9 más európai országokba is eljutott. A karosszériát a zwickaui  autógyár és az Auto Union (Audi) 1953-ig közösen szerelte. 53-ban átköltöztették a gyárat  Eisenachba.

A zwickauiak  ekkor már egy másik autó tervein dolgoztak. Ez volt az IFA P70. Továbbfejlesztve a gépezetet eljutottak a P50-es típushoz, melynek a ma is ismert Trabant P50 nevet adták.

Fentebb már említettem azt a bizonyos 1953-at. Fontos, mert ekkortól kezdődött a Wartburg
pályafutása. Az F9-es típus átesett néhány módosításon, ráncfelvarráson, típusjelzését megváltoztatták 309-re. Sokat sejtet a 3-as kezdőszám. Igen a módosított Ifa a Waresz őse.


Wartburg 311-es széria:
 




 

1955. október 18.-án látta meg a napvilágot a 311-es típus első darabja. 1965-ig kb 260 000-et gyártottak le. Ennek több, mint a fele külföldön került értékesítésre. A Wartburgok iránt egyre nagyobb volt a kereslet a szocialista oldalon illetve más nem szoci országokban is. Ezt a szériát még 900 ccm-es motorral szerelték.


Wartburg 312-es széria:
 


A 312-es Wartburg átmenet volt a 311-es és a 353-as típusok között. Megőrizte "púpos"  karosszériáját, de 1000 ccm-es motort kapott a teljesítménye 45 lóerőre emelkedett. A 312-es
futóműve visszaköszönt a Wartburg 353-asban. Itt jegyezném meg, hogy pont ezek miatt  egyszerűbb a felújítása. Ne felejtsük el a De Luxe kivitel Berlin rádióját sem!

Wartburg 1000:



1966. júliusában mutatták be hivatalosan is az új Wartburg 1000-et. Karosszériája a Renault-hoz hasonlított. Akkoriban nagyon modernnek és tetszetősnek bizonyult. Nem tudom, hogyan tetszhetett ez a forma egy szép púpos után :) Ugyanez a karosszéria maradt a 353-as típusokra is. Motorja a 312-esből ismert 1000 köbcentis, 45 lóerős kétütemű volt.

A motorok terén jelentős előrelépés történt. Megalkották ugyanis a négyütemű Wartburg motort
és a Wankel Wartburg motort. Ezek azonban az akkori NDK vezetés jóvoltából (hozzáértő banda) a süllyesztőben végezték. A tisztelt elvtársak a kétütemű motort favorizálta, nem tudni  miért. Maradt a kétütemű továbbfejlesztése. Ez került a 353-as típusokba.

Wartburg 353:



Motorja még mindig 1000ccm-es, de immáron 50 lóerős. Karosszériája a Wartburg 1000-től  örökölt.

Wartburg 353W:

Sok mindenben megegyezik a 353-mal. Futóműve, fékrendszere, és hűtése módosult. Ez a típus bimetálos hőkapcsolóval szabályozott elektromos ventillátorral felszerelt hűtést, elől tárcsafékeket és 4 körös fékrendszert kapott.


Wartburg 1.3:

1989. október 12.-én hagyta el a futószalagot az első négyütemű motorral szerelt Wartburg 353. Típusjelzését 1.3-ra módosították, ami értelemszerűen 1300 ccm-t jelent. Ebben már egy VW liszenszelt motor kerűlt. Sajnos a gyártási ára olyan nagyon magas volt, hogy csak kevesen engedhették meg maguknak a négyütemű Wartburgot. Az eladási mutatók drasztikusan visszaestek, és ez már az eisenachi autógyártás végleges leállítását vonta maga után.

A Daimler és a Benz gyár után a harmadik legnagyobb németországi autógyárnak be kellett
zárni kapuit. Megszűnt Türingia legnagyobb autógyára 1991. április 10.-én az utolsó Wartburg legördülésével. A bezárásához nagyban hozzájárult a Berlini Fal leomlása is, mert így elérhetőek lettek az Opel, VW típusok is. Árban pedig hasonlóan néztek ki, mint a 353-as.

Kronológia:

1953 március IFA F9 Kétütemű F9 gyártásának megkezdése

1954 IFA F9/P A Wartburg 311 első, 2ajtós prototípusa

1955. december Wartburg 311/0 Limousine Az F9 alapjára épülő, de minden alkatrészében megújúlt első Wartburg. 900-as kétütemű motor, 37 LE,  termoszifonos hűtőrendszer. 15" kerekek, laprugók elöl-hátul.E gybordás maszk, nagyméretű fényszórók.

1956 Wartburg 311/1 Limousine deLuxe Igényesebb kivitel, sok krómmal, két színben.

1956 Wartburg 311/2 Cabriolet Négyüléses, kétajtós kabrió ponyvatetővel

1957 Wartburg 313/1 Sportwagen Kétajtós, kétüléses cabrio, keménytetővel is. 0.9-es motor, 50 LE. A Sportwagen sűrű díszrácsot kap.

1957 Wartburg 311/3 Coupé Coupé bemutatkozik, kétajtós, négyüléses formában.

1957 Wartburg 311/4 "Kübel" Nyitott, 4üléses kivitel a népi rendőrség részére.

1957 Wartburg 311/5 Camping-Limousine Kombi karosszéria, 4 ajtóval, nyitható tetővel.

1957 Wartburg 311/6 Limousine Jobbkormányos limuzin.

1957 Wartburg 311/7 Schnelltransporter "Gyorsszállító", ( pickup ) kétajtós, platós.

1957 Wartburg 311/8 Schiebedach-Limousine Tolótetős, 4 ajtós limuzin

1957 Wartburg 311/9 Kombi-wagen Megjelenik a kombi, két ajtóval, négy üléssel.

1958 Wartburg 311 Az 2-4 fokozatokban szinkronizált lesz a váltó

1958 Wartburg Bellevue Elöl üveg-, hátul levehető keménytetős, kétajtós, négyüléses limuzin. Kapacitásgondok miatt nem került sorozatgyártásba.

1959 Wartburg 311 Az összes típus megkapja a Sportwagen sűrű rácsozatú mastkját.

1959 Wartburg 311 Megindul az amerikai export, speciális kivitelben.

1960 Wartburg 313/1 Sportwagen Módosított Sportwagen, fix keménytetővel. Kétszínű lakkozás, megváltozot díszlécek, a Sachsenring P240 Limousine első villogói kerülnek fel.

1961. május 27. Wartburg 311 A 200.000 Wartburg

1961 Wartburg 311/7  Schnelltransporter Anyagtakarékosság céljából kétszer is átszabják a pickup-variánst.

1961 Wartburg 311 Kisebb, Trabant méretű, európai asszimmetrikus  fényszórók

1961 Wartburg 313/1 Sport A kétüléses cabrio gyártása leáll.

1962 Wartburg 312 Egyliteres motor, 45 LE-vel. Szivatyús hűtés, nagyobb üzemanyagtank.

1962 Wartburg 311-2 Cabrio Megszűnik a négyüléses Cabrio

1963 Wartburg 312 Coupe Nagyobb motorral a négyüléses Coupe is.

1963 Wartburg 312 Kombilimousine Standard és de Luxe 3 ajtós kombi, a de Luxe gazdagabb felszereltséggel

1964 Wartburg Kombilimousine Tólóajtós kombi, megbukott szériagyártással.

1965 Wartburg 312 1000 HT Újra van négyüléses cabrio, keménytetővel, szögletesebb orrkiképzéssel, még 15" kerekekkel.

1965. szeptember Wartburg 312-2 Felkészülés az új típusra: minden típusnál 13" kerekek, új futómű csavarrugós felfüggesztéssel

1966. július Wartburg 1000 Megjelenik az új, szögletes karosszériás Wartburg, még 1000 néven.

1967 Wartburg 1000 tourist Megjelenik a szögletes kombi is, ezzel együtt leáll a 312 Camping

1967. júliius 1. Wartburg 353 Megkezdődik a teljesen szinkronizált váltók szériagyártása.

1968 Wartburg 353 A név megváltozik 353-ra

1969 Melkus RS1000 A 353 alapjaira épülő, felfelé nyíló ajtós sportkupé, 70 LE teljesítményű, egyliteres, kétütemű motorral

1970 Wartburg 400 Részben műanyagból készülő, "Kübelwagen" jellegű szabadidőautó.

1972. május Wartburg 353 Csehszlovákiában átadják az 50.000-ik Wartburgot

1975. március 3. Wartburg 353W Tárcsafék és számos apró változtatás

1976. szeptember Wartburg 353W A Horvát Szocialista Szövetségi Köztársaságban átadják az 50.000-ik Wartburgot.

1978 Wartburg 1300 Bemutatkozik a nyugatra készülő, 1300-as négyütemű Renault- ( pontosabban Dacia-) motorral szerelt Wartburg.

1979 Wartburg 353W Csehszlovákiában átadják a 100.000 Wartburgot.

1981 április 30. Wartburg 353W Az egymilliomodik Wartburg

1982 Wartburg Trans Kisáruszállító a 353 alapjain.

1983 Wartburg Med Wartburg kombi alapokra épített elsősegély-autó

1984 Wartburg 353W Kisebb külső változtatások, fekete maszk, fekete lökhárítók. Padlóváltó megjelenése

1985 Wartburg 353W Újabb külső változtatások, új maszk, nagyobb, szögletes lámpák, színre fújt, egyben szerelt maszk. Hűtő a motor elé kerül.

1985. október 1. Wartburg 353W Elkészül az egymilliomodik kocka-Wartburg.

1987. április 28. Wartburg 353W A 250.000-ik Wartburg Magyarországon.

1987. április 28. Wartburg 353W Az 50.000-ik Wartburgot adják át Bulgáriában.

1988. október 12. Wartburg 1.3 Szériaváltás. 1.224.662 db Wartburg 353 után érkezik a négyütemű VW motor. Sok külső változtatás, új futómű, szélesebb karosszéria, új műszerfal. A motorokat a Karl-Marx-Stadt-i Barkas Werke szállítja.

1989 Wartburg 1.3 Trans Négyütemű pickup változat

1990 Wartburg 1.3 Megjelenik az ötsebességes váltó.

1990. augusztus 29. Wartburg 1.3 New Line Az Opel-szakértő Irmscher bemutatja a kissé átszabott autót.

1990. december 17. Wartburg Elkészül az utolsó kétütemű motor. Eisenachban az IFA F9-cel, a Barkassal, a Wartburg-típusokkal és az alkatrészként értékesített motorokkal kb. 1,8 millió kétütemű motort készítettek.

1991. április 10. Wartburg 1.3 Leáll a gyártás, 1.837.708 Eisenachban gyártott autó ( Dixi-, BMW, EMW és AWE járművek ) után, ebből 152.775 volt négyütemű. A keleti gyáregységben már Vectrákat szerelnek össze.

1991. október 7. Wartburg 1.3 Eladásra kerül az utolsó három Wartburg, indiánvörös, brilliánsfehér és kokonbézs színekben, 9785 német márkás autó készült el a gyárban.



B.R.