399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!

Vakítsunk - krómozzunk

- 2009.03.23 12:00

Egy öreg autó talán egyik legfontosabb eleme a króm. Ha nagyon fizikálisan közelítjük meg a kérdést valóban azt mondhatnánk, hogy ez a parasztvakító rész. Kicsit komolyabban megközelítve az embernek évezredek óta vérében van, hogy ami csillog az szép.


Nekem hiányoznak is a mai autókról a króm díszítések. Igaz manapság ide-oda már kerül, de azért messze elmarad egy 50-es évekbeli veterántól. A króm egy igen kényes izé-mizé. Talán azért, mert világos illetve fénylik, mint a tücsök ******.

A történelmi része illetve a miért is tettek ennyi krómozott alkatrészt az autókra:
Régen főleg, de amcsiban most is a gazdagság, jólét jele a króm. Minél több van annál gizdábbak vagyunk. Elég megnézni pár 26-28 colos csili-vili felnit.

Szóval egyből odamegyünk és nézegetjük ám közelről egyből feltűnik az ami a messzi távol homályában nem akasztja meg szemünk világát. Pöttyök, rozsdafoltok esetleg horpadások. Na ez az a pont amikor már (ha régi tulajok vagyunk) elcsesztük a lépést. Nem érdemes várni vele ugyanis a pötty az nem az UV sugárzástól van ott és nem is ártalmatlan szeplőcske. Az bezony utálatos rozsda. És a rozsda olyan, mint a féreg. Beleeszi magát az anyagba, de itt nem áll ám meg... simán átlyukasztja. És akkor már nem egyszerű a javítás, mert a hegesztés meghúzza a felületet, vagyis hullámos lesz az anyag. A miért kérdésre 2 útvonal ad választ.

Az egyik:
Rossz krómozás vagy éppen a krómozás lelke maradt ki a dologból. Hogy mi ez? Hamarosan kiderül.

Másik lehetőség:
Hány éves az autó? 54? Na 54 évesen, ha használjuk magunkat mi sem leszünk egy James Bond vagy éppen Marilyn Monroe. Nézzük meg Medveczky Ilonát. Műszakilag biztosan toppon van, de az időt nem lehet meghazudtólni. Sajnos...

Tehát, ha öreg az anyag akkor újítani kell!

Nagyon nehéz MO-n jó és korrekt áron dolgozó szakembert vagy üzemet találni. Másik szintén nem kis problematika a szocialista autók krómozott alkatrészeinek vastagsága. Ameddig az amerikaiak nem sajnálták az anyagot itt nálunk már spórolni kellett. Tehát túl sokat nem lehet csiszolni belőlük, mert szó szerint elfogy az anyag. A folyamatba nem mennék bele csak a fontosabbakat emelném ki. Hiszen itt mindenféle fürdő van. Lemarják a felületet, homok fújnak stb... fentebb említettem a lelkét a dolognak. ez pedig a rezezés. Sajnos az unió itt is ellenünk dolgozott, mivel már az a technológia (ciános) ami hatékonyan működne tiltott.

Tehát rezezés nélkül bele se vágjunk a végeredményt innen megmondom. Lócitrom. Pedig nem vagyok Uri Geller :). A réz ugyanis arra hívatott, hogy a "pöttyöket" kitöltse. Elég drága anyag, de a spórolás úgyis a lócitromhoz vezet vissza. Még egy fontos téma van amit kiemelnék a tömegből, ahogy 2006 októberében a rendőrök tették. Ez a rezezés utáni csiszolás. Ha türelmetlen a szaki vagy éppen balfék, de általában a türelem hiánya (újabban a reklám szerint ez a magnézium hiánya na mind 1) vezet a "csíkos" krómozáshoz.
Mit jelent ez? Ha közelről nézzük, látjuk a csiszolás nyomait. Rosszabb esetben már-már "nyomvályús". Ugye itt nem szabad kihagyni a finom csiszolást ezzel elkerülhető a "karcos" extrém esetben "nyomvályús" felület. Persze ez igen időigényes folyamat. Ezek után jön a krómozás aztán meg a polír.

Nagy vonalakban ennyiből állna a dolog. Végén ismét kihangsúlyoznám. Ezt az ügyet nem szabad ellinkeskedni. Egyszer kell jól megcsinálni utána, ha szezonálisan autózunk biztosan sokáig szolgál majd.

2009.03.23.
B.R.