399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
E85 bemutatása, tesztelése

E85 bemutatása, tesztelése

- 2010.02.03 12:00

Hála a milliomos olajmágnásoknak, politikusoknak és egyéb erőknek pofátlan magasságba szökött a benzin ára. Ennek köszönhetően erősödött az igény az E85 felé. Rengeteg tévhit kering róla, szétmarja a gumialkatrészeket, dugulást okoz, káros a blokknak stb... Ezek a Mónika-show-t néző, agyzüllesztő életmódnak köszönhető ökörségek. Mindjárt megtudják miért is.



Ami fontos:

  • 50-50% a javasolt arány
  • Nagyobb hidegben előfordul, hogy nem indul az autó első indításra (ilyenkor érdemes kicsit több benzint tankolni)
  • A fogyasztás növekedés az autó teljesítményével arányosan nő
  • Az etanol is tartalmaz kis százalékban benzint
  • Mai állás szerint közel 100 Ft-tal olcsóbb (benzin ár 313 Ft)
  • Megfelelő használat mellett teljesítménynövelést okoz
  • Turbós autókon is alkalmazható
  • FlexiFuel segítségével tisztán is használható
  • Kevésbé melegszik az autó

A valóság:

Nem teszi tönkre a gumi alkatrészeket (interneten többen is vizsgálták már).  Pusztán gondoljunk bele. Adott egy benzinálló gumi. Szép lenne, ha az alkohol szétmarná és kilyukadna.

Az AC pumpát (benzinszivattyút) nem károsítja. Az AC állandó mennyiségű üzemanyagot szállít, a többlet visszajut a tankba. Így nem lehet "túlpörgetni".

Befecskendezőket szintén nem roncsolja.


Használat:

Első próbálkozásnak 30% etanol - 70% benzin keveréket javasolnék, de nem teletankkal a miértjét az orvoslás cím alatt megtudhatja. Ezt az arányt biztosan kibírja mindegyik gépezet. Öregebb, túlokosított vagy széthekkelt autók esetén lehet tiltakozni fog. Kis idomítás után viszont helyre jön. Ezalatt a rángatást, lefulladást értem. Oka az érzékelők nehézkes átállására vezethető vissza. Ha minden rendben van emelhetjük az adagot akár fordítva is az arányon. Több E85 kevesebb benzin.

Honnan tudom mikor sok?

Az első és azonnal látható jel a "Check engine" lámpa. Sok autó panasz nélkül megy így is csak világít a visszajelző ikon. Ha nagyobb gázadásnál megtorpan, fulladozik mindenképpen túllőttünk a célon.

Túladagoltam mit csináljak?

Megfogadta tanácsomat simán rátankol benzinből. Ha olyan, mint én csak kutatja a szövegben a keresett szót a többit nem olvassa el, most jól megszívta. Szó szerint szívás lesz belőle. Le kell szivattyúzni annyit a tankból, hogy minimum 10 liternyi benzint rátudjunk tankolni.

Veterán:
Veteránoknál is alkalmazható. Nagyobb fúvókákra lesz szükség illetve módosítani kell a gyújtást.

 



Teszt:


1995 Volvo 850 T5 (240 LE):


Az autó már nincsen meg, a mérés nyáron készült. 50-50%-os arányban használtam. Nehezen indulást, rángatást nem tapasztaltam. A teljesítménye érezhetően megnőtt. Ahogy már írtam a fogyasztás növekedés az erő nagyságával egyenes arányban emelkedik. Számokba öntve így nézett ki:

Városi fogyasztás benzinnel: 11.9-12.1
Városi fogyasztás E85-tel:   13.1

2003 Fiat Punto 1.2 16V (80 LE):


A kezdeti lépéseket betartva problémamentesen indult az E85 használata. Majd emeltem az arányt 65%E85 -35% benzin-re. A check engine lámpa felgyulladt. -10 fokos utcai éjszakázás után csak másodszorra indult. Megjegyzem az akkumlátor indítóárama elég alacsony. Hidegindítás normál üzemanyag mellett is kissé nehezebb.  Visszavettem 50%-50%-ra így nincsen gond.

A teljesítménynövekedés érezhető. Fogyasztás pár decivel emelkedett, de nem számottevő így leírni sincsen értelme.

2000 Seat Leon 14. 16V (75 LE) (by LuGo):

Először tankolva is bátran adagoltam, tudva az alkatrészeknek közvetlen károsodást nem okoz, csak a benne lévő energiával nem voltam tisztában, hogyan viseli a motor. Kb. 16 liternyi benzin volt a tankban mikor rátöltöttem először a bioetanolt. (ha jól tudom azért E85, mert 15%-ban benzint tartalmaz) 22-23 liternyit engedtem a tankba.
Megijedtem, amint kihajtottam a  kútról, rángatózni kezdett kicsit az autó, mintha fél másodpercig nyomtam volna a gázt, majd elengedtem volna, és újra... Körülbelül 500-800 méter után elmúlt a "rángatás", és egyenletesen húzni kezdett az autó.

A kezdeti ijedelem után rendszeresen tankoltam 5-5 ezer értékben. A gondok akkor kezdődtek, mikor a kinti hőmérséklet 0 fok alá esett. Az autó elindult első indításra is, de 2-3 másodperc után "ledadogott" (leállt). A második, harmadik indításra szépen tartotta magát, de nem melegedett a hidegben úgy, ahogy szokott. Az indítási nehézségeket a Leon konstrukciós hibájának tudom be (elégtelen levegőadagolás a pillangószelep-ház állandó koszolódása miatt  [ich liebe volkswagen 1.4 AHW...]).  szerkesztés: Mint utólag kiderült, a lambdaszondám is rosszalkodott - ma (2010.02.11) meg is adta magát.
Mivel a hőmérséklet -10 fok alá esett, ezért inkább csak "tiszta" benzinnel járok (meg amit még belehugyoznak a kutasok). Az indítás és a  menettulajdonságok ugyanolyanok mint régen. Amint elviselhetőbb lesz az autóm számára a klíma, a szokásos 5000-5000-es tankolásra fogok visszaállni.

Észrevételek:

  • nem melegszik annyira az autó hideg időben mint a sima benzintől (régi, szar termosztát is magyarázhatja)
  • hidegben az indítás nehézkes
  • nem lehet 100%-ban tankolni, mert a gyújtási idő meg egyéb okosságok miatt "program" nélkül nehezen viselné a motor
  • olcsóbb tankolni, és többletfogyasztást nagyon nem vettem észre


Ezek után mindenki döntse el kipróbálja-e vagy sem. Ahogy Dr. Csernus mondaná bevállalod? IGEN VAGY NEM???!!! :)

B.R.