399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!

Az autómobil születése

- 2010.03.26 19:07

Szeretjük, utáljuk, naponta használjuk, de hogyan lett? Ki? Mikor? Miért?


Itt az ideje, hogy tisztázzuk hogyan indult el ennek a tárgynak a pályafutása. Igen messzire egészen 1765-ig kell visszakanyarodnunk. James Watt ekkor találta fel a gőzgépet. Az 1830-as évektől a vasutak uralták a közlekedést. Országrészeket szeltek át hol tonnányi rakománnyal, hol több száz utassal a hátuk mögött. 1860-ra már a 100 km/h-ás sebességet is elérték velük (vicces, hogy a MÁV még mindig itt tart) :).

 

Eközben a civil úgymond napi közlekedést még mindig a lovak illetve a lábbusz uralta. Több próbálkozás is volt a gőzmeghajtású jármű bevezetésére, de kezdetben nem jártak sikerrel. Ezekre nem is térnék ki részletesebben, viszont fontos megemlítenem Onésiphore Pecquer nevét. 1828-ban ő találta fel a differenciálművet. 1880-ra már több "gőzautó" szaladgált Franciaországban és Angliában. Lokomobilnak nevezték őket. A sebességük már megfelelt az akkori kor elvárásainak, de igen formátlanok voltak. Igen nehéz volt vezetni ráadásul óriási szén és vízmennyiség kellett a működtetésükhöz. Gyakran külön fűtőt kellett alkalmazni az üzemeltetéshez. Ezután gázzal való meghajtáson kísérleteztek szintén kevés sikerrel. 1867-ben Nikolaus August Otto a párizsi világkiállításon bemutatta forradalminak hitt járművét. Még ez is 2 ütemű gázmotoros volt. A 3 lóerős teljesítményhez egy 4 méter magas motorra volt szükség. A 10 lóerős példány pedig 4 tonnát nyomott. 1878-ban végre megszületett fejében a 4 ütemű motor elve. Ezáltal a gázmotorok mérete folyamatosan csökkent, teljesítményük nőtt. Végre elérkeztünk az autó megszületéséhez.

Gottlieb Daimler - www.veteran-auto.huKarl Benz - www.veteran-auto.hu

1883-ban Canstatt (Németország) egyik kertes házában a két jóbarát Gottlieb Daimler és Karl Benz megalkotta a 4 ütemű benzinmotort. 1885-ben szabadalmaztatták. Lényege az izzófejes gyújtás, úszós porlasztó (A karburátort 1893-ban Bánki Donát és Csonka János találta fel). Végre alkalmassá vált hajók, légi járművek, szivattyúk stb... beszereléséhez.

Küszöbön állt a víz, levegő, és a szárazföld meghódítása amit késöbb Daimler Mercedes gyárának 3 ágú logója szimbolizált is. 1885 novemberében egy 2 kerekű motorba szerelte az erőforrást. A sikeres próbaúton felbuzdulva 1886 nyarán már autóban próbálták ki az új meghajtást. A járművel megtett utakat csak 1888 nyarától kezdték dokumentálni. 1888 július 17-én Daimler úthasználati engedélyt kért 4 üléses autója számára. Ekkor még a jogosítvány szót nem ismerték. (1910-től vezették be).

Karl Benz 1885-ben indult próbára egy gyártelep udvarán. Először csak 100 métert tudott menni (még háromkerekű gépezettel próbálkozott). Majd mindig többet és többet. majd 1886 január 29-én benyújtotta szabadalmát a gázüzemű járművére. A gépezet hamarosan félre is állt hiszen újabbnál újabb modelleket mutatott be a nagyközönségnek. Fokozatosan erősebbek és robosztusabbak lettek. Az első modell 1.5 a második már 2 lóerős motort kapott. Ez 500-as fordulatszámon üzemelt így elég egyenletes volt a járása, hogy relatív élvezhető legyen az utazás. 1887-től már faküllős kerekekkel, kis benzintankkal, és bőrbevonatú tuskófékkel rendelkezett, amely a hátsó kerekekre fejtette ki hatását. Karl Benz jegyeztette be a tűzbiztos porlasztót is.

www.veteran-auto.hu

1886 nyarán már az újságok is Benz járművéről írtak (Benz & Cie nevű gyára már ekkor létezett). Az új közlekedési eszköz iránt folyamatosan nőtt az igény így 1887-ben Daimler is gyárat alapított.

1888 augusztusában Benz felesége 2 fiával beszállt egyik feljavított járműjébe, hogy megtegyék az autótörténelem első távoli útját. Weinheimen, Heidelbergen, Wieslochon és Durlachon keresztül, Mannheimtől egészen Pforzheimig elpöfögött. Útjuk során Bertha asszony egy kalaptűvel tisztogatta ki az eldugult karburátort, egy kilógó elektromos kábelt pedig harisnyakötőjével szigetelt le. Emelkedőnél olykor tolni kellett. 1.5 lóerő az mégis csak 1.5 lóerő. A lelakott tuskóféket többször is újra kellett bőrözni az út szélén. Az első női vezető az esti órákban érkezett meg gyermekeivel Pforzheimbe. Piszkosan, fáradtan, de épségben. Ezzel az úttal, mely 180 km volt oda-vissza Bertha Benz bebizonyította az egész világ előtt az autónak immáron létjogosultsága van.

Az 1889-es párizsi világkiállításon Daimler és Maybach bemutatták acélkeretes autójukat. Nagy feltűnést keltett a fogaskerekes sebváltó felett elhelyezkedő szíjas hajtás. Sajnos megelőzte korát a közönséget jobban érdekelte Daimler dinamós motorja. Azonban 1 hölgy és 2 úr (Madame Sarazin, Monsieur Levassor, MonsieurPanhard) meglátta a biznyicet. Cégük (Panhard & Levassor) megvette a Daimler-motor liszenszét. Az autó iránt igen nagy kereslet mutatkozott Franciaországban. Megbízhatóságuk miatt az autóversenyeken is nagy sikert arattak így 1890-ben új korszak kezdődött. Megalapult a Daimler Motoren Gesellschaft (DMG).

 

A Daimler autó, motor:

www.veteran-auto.huwww.veteran-auto.huwww.veteran-auto.hu

 

Benz autója:

www.veteran-auto.hu


B.R.