399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Jaguar E-type története

Jaguar E-type története

- 2009.03.31 12:00

Sokaknak az egyik legszebb forma. Én inkább úgy mondanám, hogy a formátlan angol autók közül az egyik legmutatósabb. Meglehet kövezni, de akkor sem fogok ámulva tekinteni az angol formatervezőkre. Ám ez "fürdőkád" valóban gyönyörű volt a maga korában s most is az.


1961 márciusában mutatták be Európában majd áprilisra Amerikába is megérkezett. Mivel az autót nem a Jaguár nevéhez illő áron árulták igen kelendő lett. Nem is írták kielégíteni az igényeket. (Ugyanez történt a csőd kész Porsche-val. Kiadták az olcsó Boxtert. Ma a Volkswagen-t is gyakorlatilag a Porsche uralja. Igaz ez nem teljesen a kis Boxter érdeme, de az első lépést ezzel a modellel tették meg. 10 év alatt a csődközeli gyárból Németország egyik legerősebb vállalatát hozták össze.)

Szóval az első E-type modelleket csupa sztár vette meg (Dave Clark, Donald Campbell, Robert Appleby...). Az Angyal c. sorozatba is szerepeltették volna, de nem adták az autót a filmhez. Ekkor lépett színre minden idők legszebb Volvoja a Volvo P1800 (ismertebb nevén az Angyal Volvo). Rá is fért a svéd modellre hiszen, ha megnézzük az árakat alig volt drágább a Jag, mint a P1800. Előbbi 2160 utóbbi 1950 fontba került.

E-type was born:
 

1935-ben jelent meg a cég első sport autója az SS 100.

Az igazi sikert a 48-ban bemutatott 3.4 literes alumínium karosszériás XK 120 hozta meg.

Az 50-es évek végéig a Jaguár roadsterek igen nagy sikernek örvendtek, de már érezte a vezetés is, hogy valamit újítani kell. Malcolm Sayer elkezdte a tervezést a D-type-ból kiindulva. Sayer munkatársa Bob Blake próbaként zárt karosszériát tervezett a leendő E-type fölé. Mikor Sir William Lyons meglátta egyből rácsapott a véletlen ötletre. Így született meg a Fixed Head Coupé.

Főbb jellemzők:

1.2-es lemezből készült kasztni, önhordó karosszéria, független kerékfelfüggesztések, 3 részből álló motorháztető mely előre billenthető, 3 karbi, 11 colos első féktárcsa, 265 paripa 5500-as fordulaton, részlegesen önzáró difi, polírozott alumínium műszerfal, valódi bőr ülések, fakormány. Röviden ezek jellemzik az E-type műszaki felszereltségét.

Motorválaszték:

 

Típus

1-es széria

2-es széria

3-as széria

Motor

3.8

4.2

4.2

4.2

5.3 V12

Évjárat

1961-1967

1968-1971

1971–1975

Kivitel

Coupe, cabrio

Coupe, cabrio,
2+2 személyes

Coupe, cabrio,
2+2 személyes

Egyéb info

1966-ban 2+2 személyes változat

3.8-ból 15,490,
4.2-ből 17,320,
2+2-ből 10,930 készült

13,490 készült

15,290 készült


 

1-es:
2-es:


3-as:
Az autó hírneve nagyon gyorsan nőtt. Ezt részben a 240 km/h-ás végsebességének és a 7 másodperces gyorsulásának is köszönhette. Negatívuma a szinkronizálatlan 1-es sebesség, gyenge fék, langalétáknak a szűkös fejtér illetve a kormány közelsége. Az eredeti E-Type 72 küllős kerekekkel és szárnyas kerékanyával diagonál gumikon gördült ki a gyárból. A nagy sebességre gondolva - és a szélvédő méretei miatt - három ablaktörlő lapáttal vértezték fel.

1964-ben 4235 cm3-es motort kapott a gépezet. Ez sokkal nagyobb nyomatékot eredményezett a középső fordulatszám-tartományban. A végsebességre és a gyorsulásra nem  volt jelentősebb kihatással. A teljesen szinkronizált váltó, a komfortosabbá tett belsőtér végre igazán kényelmessé tette az angol sportautót.

1966 márciusában bemutatták a 2+2 Fixed Head Coupét. Tették mindezt azért, mert a sport autó örült családapák nem tudták magukkal vinni a porontyokat. Így sikerült ezt a hátrányt is leküzdeni. Ami változott ezen a modellen: tengelytáv 23 teljes hossz 20 centivel nőtt, erősebb hátsó rugók, magasabb tető. Ekkor vezették be az automata váltós változatot is. Főleg Amerikában volt nagy kereslet irántuk. Hiszen tudjuk az amerikaiak nem tudnak manuális váltóval váltani. Tehát a piaci igényeket a másik kontinensen is kielégítették. A gyártást 1975-ben fejezték be.


B.R.