399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Hudson Hornet

Hudson Hornet

- 2010.05.25 08:55

A név mindenképp ismerős....nemde?


A Hudson Hornet 1951 és 1954 között gyártott gépsárkány.

Hudson Hornet - www.veteran-auto.hu

Az első generáció egy elég sportos "belépős" dízájnt, illetve padlólemezt kapott. Aki már ült sportautóban tudja milyen is ez. Mélyre ül az ember. Ez a legjobb szó rá. Az alacsony építés miatt sokkal könnyebb volt kezelni, akkori társainál. Ha jól megnézzük semmilyen biszbasz nincsen rátéve, törekedtek az áramvonalasságra (streamline stílus), ez a 2 dolog az ami egyből kiemeli az átlag autók soraiból. Sok vásárlót vonzott magához ez a különleges autó. Nem egy olyan is akadt aki kedvenc luxusmárkáját hagyta cserben és pártolt át a Hudsonhoz. Alacsony súlypontú kocsik voltak, ehhez társult a hosszú tengelytáv. Kitűnő úttartást biztosítottak, mely a 2-2.5 tonnás billegő dögök világában kuriózumnak számított. Az alváza elpusztíthatatlannak bizonyult ebben közrejátszott a hátsó keréken futó plusz merevítő is.

Létezett 2 ajtós coupe, 4 ajtós szedán, kábrió, és hardtop coupe (B oszlop nélküli) kivitelben is. Ára $2,543 és $3,099 között mozgott tipustól függően.H 145 engine motor Hudson Hornet - www.veteran-auto.hu
Az erőforrás is figyelemre méltó, ugyanis ennek az autónak volt a legnagyobb 6 hengeres motorja abban az időben. Soros 6 hengeres  H-145 jelzésre hallgató, oldal szelepelt, 2 torkú karbival szerelt 5 literes veszedelem. 145 lóerőt adott le 3800-as fordulaton, melyhez 373 NM nyomaték társult. Első hallásra nem tűnk soknak, de ne feledjük ez még a 40-es évek vége!

Szinte már éreztük, hogy a motor annyira nem is, de minden porcikája versenyre termett. Be is fogták a Hornetet, kis tuninggal már 180 km/h-val tudott száguldozni a pályán és 3 évig veretlennek bizonyult. 1952- ben a 34-ből 27-et, 53-ban 22-t 54-ben 17 versenyt nyert meg. Ezt a Verdák (The Cars) c. film is megörökítette (1. kép).

1952-ben a Twin-H verzió 2 darab 1 torkú karburátort kapott, melyhez dupla szívócsonk dukált. Ez már 170 lóerőre volt elég, majd 1954-ben beleszerelték a mai intercooler ősét. A vadászgépek turbinájához hasonló technikával lehűtötték a beáramló levegőt ezáltal 210 lóerőt tudott leadni a gyárilag 145 lóerős motor.


Intercooler:

Az intercooler működési elve rém egyszerű. A beáramló levegőt lehűti, melynek így kisebb lesz a sűrűsége. A képlet innentől már rém egyszerű. Kisebb helyet foglal több fér be, tehát még több levegőt tudunk a motorba erőszakolni így jobb lesz az égés. Turbó motoroknál a hőelvezetésben is segíti, mert nem a kipufogógázoktól felmelegedett meleg levegőt kapja meg a blokk.

Száraz intercooler:
Ez a legelterjedtebb fajta. A levegőt (vagy a turbó levegőjét) egy radiátoron vezetik keresztül, melyet a menetszél hűt. Igazán jelentősége a végsebesség fokozásában van. Versenyeken szokták oltóanyaggal vagy szárazjéggel hűteni, de a hirtelen hőingadozás veszélyes lehet a motorra, turbóra és az intercoolerre egyaránt.

Vizes intercooler:
Ritkábban alkalmazzák nagy előnye, hogy szinte azonos hőmérsékletet biztosít, így állóhelyzetben is rajtra készülve vagy éppen "alázási funkcióban" is kifejti hatását. Hátránya, hogy működéséhez legalább 2 radiátorra van szükség ami plusz sújt, és több helyet jelent.

Összefoglalva a motorra jótékony hatással van a hűtött levegő. Kb. 15-20%-os teljesítménynövekedéssel jár egy jól működő intercooler használata.

Hiába uralta a versenypályát az eladási mutatók drasztikusan romlottak. Köszönhető ez annak, hogy még más gyártók évente új autót adtak ki, addig a Hudson kisebb változtatásokkal ugyanazt a formát próbálta eladni. A korát meghaladó technikai újdonságok drágasága, és a pénzhiány nem engedte meg, hogy évente megújulhasson.

1954-re már a fejebb említett motorok mindegyike elérhető volt. Az elejére egy formás légbeömlőt is tettek. A legnagyobb hibát itt követte el a cégvezetés. A V6-os motor maradt egyedül a palettán. Akkoriban akinek nem V8-asa volt nem vették emberszámba. Így a butaság győzött és megadta a végső kegyelemdöfést. 1954-ben a Nash-Kelvinator átvette a vállalatot.

1957-ig az olcsóbb Hornet még gyártásban maradt. Manapság 40.000$ körüli áron szaladnak az ilyen gépcsodák (persze, ha találunk).
 

 

 

1957 Hudson Hornet - www.veteran-auto.hu

 

 

 

B.R.