399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Route 66

Route 66

- 2010.06.14 21:52

Az autópályák anyja, a legendás 66-os út.


Történetünk 1926 november 11-én kezdődik. Az autózás hatalmas fejlődése miatt megoldást kellett találni az országrészek összekötésére. 

Mindössze 11 év alatt épült meg a majdnem 4000 km hosszú útszakasz. Ha belegondolunk, hogy az M7-es nálunk milyen ütemben haladt....lehet akkoriban még nem támaszkodhatott 10 emberből 8 a lapátján. Kezdetben 62-es számmal jegyezték, de később 66-ra módosították. Egyébként Will Rogers autópálya a hivatalos neve, bár ez nem épült be a köztudatba.

veteran-auto.hu vandorlas route 66.jpgAz 1930-as években kapta meg első szerepét. Kaliforniában virágzott a gazdálkodás így a meglévő szakaszon emberek ezrei hagyták maguk mögött Oklahomát, Kansast, Texast.

 

 

 

 

A növekvő forgalom miatt a kisvárosokból nagyvárosok lettek (urbanizmus). Sorra nyíltak az éttermek, benzinkutak, autószervizek.

38 után több szakaszt is gúnyosan Véres 66-nak hívták a sok-sok baleset miatt. Ezek közül is a legveszélyesebb az Arizona állambeli Oatman közelében levő hajtűkanyar. Állítólag egy nagyobb szél képes volt lesodorni az autót az útról.

veteran-auto.hu Hairpin-bends-on-Route-66 veres 66.jpg

A II. Világháború alatt óriási terheltséggel "dolgozott az út", hadi járművek tömkelege vette igénybe, mivel Kalifornia ipara roham léptekben fejlődött a személy és teherszállítás is folyamatosan nőtt.

Valójában az 50-es években kezdődött el a valódi fellendülése. Los Angeles főútjává nyilvánították. Ekkortájt kezdtek rájönni az amerikaiak mennyi látványosság van körülötte (pl.: Grand Canyon). A turistaforgalom szárnyalásnak indult. Megjelentek az útszéli motelek, hüllő farmok, fagyisok. Természetesen a legnagyobb újítást a végére hagytam. A "drive-through" (vezess keresztül szó szerint, lényegében az autóban ülve ehettünk, nem kellett bemenni az étterembe) elnevezésű vendéglőt először a Red's Giant Hamburg alkalmazta Springfield-ben. Természetesen őt követte a McDonald's. Hatalmas sikert aratott ez az újdonság, régi filmekből emlékezhetünk a görkoris lányokra akik kigurulnak és kiszolgálnak minket.

veteran-auto.hu 50s mcdonalds 50-es evek mcdonalds route66.jpgveteran-auto.hu roller skates waitress gorkori felszolgalo 50-es evek.jpg

1956-ban Eisenhower megalapította (német mintára) az Államközi Autópályák Rendszerét (Interstate Highway System). Ezzel egy magasabb szinten álló úthálózatot hozott létre, mely a 60-as évekre térdre kényszerítette a 66-ost. Nagyobb sebességkorlátot engedtek meg, kevesebb kijárattal, települések kikerülésével, sokkal gyorsabban lehetett eljutni A-ból B-be. Ekkor útfelújításokba kezdtek az államok, több helyen is emelték a sebességhatárt, de hiába. A nyüzsgő "4000 km-es város" lassan darabokra hullott szét. Apadt a forgalom és sorra mentek csődbe az éttermek, motelek, gumisok stb...

1957 és 1966 között a 2*1 sávos pályát 2*4 sávra bővítették Oklahomában. Szépen indult a dolog, de 1975-ben átadták az I40-est, mely ismét elszívta az utazni vágyókat. Az út annyira elhanyagolttá vált, hogy 68-69 között balesetek tömkelegével ismét magához ragadta a Véres 66-os jelzőt.

A 70-es évek elején újra tüdőzhetett az éltető oxigénből egyet, összevonták az I40-es úttal. Sorra épültek az I jelzésű gyorsforgalmik. Végre kezdett visszatérni az élet a már-már halott Route 66-ba.

90-es évek elején rájöttek micsoda dolog is ez. A történelmi jeleket megtartva átfogó útfelújításba kezdtek. Megjelentek a "66"-os felfestések. Újra beindultak a kisboltok, falvak, autósmozik. 2008-ban a világ 100 legértékesebb létesítményei közé sorolták. Természetesen a teljes szakasz járható, pár mellékutat eredeti állapotban hagytak az utókor számára.

A Verdák (The Cars) c. film aranyosan bemutatja milyen is volt egy virágzó kis település akkor, és most.

veteran-auto.hu verdak.jpg

Zárásra maradt az autópályák anyjának első benzinkútja 1915-ből, és egy felújított az 50-es évekből:

veteran-auto.hu 1915 benzinkut.jpgveteran-auto.hu nevada route 66 gas station benzinkut.jpg


B.R.