399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Ford Mustang - Niksee

Ford Mustang - Niksee

- 2010.06.15 19:30

A legendás autó a kezdetektől egészen napjainkig


Egy olyan embernek, aki rajong az autókért, legalább annyira kell ismernie a Ford Mustang történetét, mint ahogyan a termodinamika törvényeit egy fizikusnak, héberül tudni egy rabbinak vagy tudni, mikor van kész a bacon a Denny étterem szakácsának. A Mustang az amerikai autógyártás alappillére, az autó, amely olyan áron volt sportos és stílusos, amit bárki megengedhetett magának.
A Mustang sosem volt egzotikus autó. Még a legritkább, legerősebb Mustangot is (mint a ’69-es Boss 429) az UAW munkatársai szerelték össze, azon a gyors, folyamatos gyártósoron, melyet megosztott a hat hengeres Falcon-okkal, a négyajtós Fairlane-ekkel és a lecsupaszított Galaxy-kkal. A kézi készítés és az extrákkal való felszerelés sosem voltak részei a Mustang gyártásának.
De mindez nem tartotta vissza a Mustang-ot attól, hogy most már 45 éve megdobogtassa az autóvezetők szívét. A hétköznapi autónak mindig is lesz egy különleges vonzereje számunkra.
A Ford Mustang logo, a „pony” a teljesítmény amerikai szimbólumává vált. Bárki, aki a vágtató pónit látja, rögtön a Mustang emblémájára asszociál. Valójában egy amerikai ikonná vált, mely már messze túlmutat magán az autón, ez egy darabka Amerika. Az embléma története épp annyira érdekes, mint amennyire a Ford Mustang logo népszerű. Phillip Clark Kaliforniába tartott, a Design Művészeti Iskolába. Nashville-ben, Tennessee államban szabadon vágtázó musztángokat látott, és teljesen elbűvölte a látvány. Elkezdte tervezni az első dizájnokat a kétüléses autóhoz, és azt szerette volna, ha a vágtázó musztáng képviseli, az lesz az ikonja. Érdekes módon, Clark először megpróbálta megkeresni a General Motors-t az ötletével, de nem volt sikeres. Clark álomautója a Design és Kutatási részleg felé tartott, amit a Grants ETC szponzorált. Innen, egy csapat fejezte be Clay-ben, ahol felkeltette a figyelmét Eugene Bordinat-nak, a Lincoln-Mercury osztályvezetőjének. Clark ezalatt számtalan vágtázó lovas dizájnt készített az autóhoz, mire megszületett a Ford Mustang logo. A kétszemélyes, Clark által megálmodott Mustang Coup terv a Motorcade magazinban mutatkozott be 1963 őszén, de csak 1964-ben került a gyártósoron az autókra. Clarkot megkérték, hogy áramvonalasítsa az emblémát, s kerüljön egy részbe. Az eredeti Ford Mustang szimbólum valójában két részből állt. Ez az új embléma került tehát a gyártósori autókra, a többi pedig, ahogyan mondják, már történelem.

Az első generáció (1964 ½ - 1966)

A Ford Mustang terve a ’60-as évek közepén fogalmazódott meg, amikor a népesség legnagyobb része vált nagykorúvá Amerikában. A „baby-boomer”-ek uralták a ’60-as éveket, és csekély volt az esély arra, hogy csak kicsit is hasonló autót szerettek volna, mint a szüleiké. A Mustang-ot először a New York-i Világkiállítás Ford pavilonjában láthatta a nagyközönség 1964. április 17-én – két hónappal és kilenc nappal azelőtt, hogy a Beatles először lépett fel New York-ban az Ed Sullivan Show-ban. Már aznap a Ford márkakereskedésekbe került értékesítésre.
Az 1964 ½ Mustangot két koncepció előzte meg. A Mustang I-et 1962-ben mutatták be, ami egy V4-es középmotoros kétüléses modell volt. A Mustang II-t az amerikai Nagydíjon, Watkins Glenben láthatta a nagyközönség, 1963 októberében, és az elől motoros, négyüléses már sejttette az autót, mely hat hónappal később került gyártásba. Összehasonlítva a koncepciókkal, a gyártott gép slamposra sikerült. Az akkor gyártott modellekhez hasonlítva (kivéve a Corvette-t) azonban a Mustang csodálatosan sima volt.
Hogy a Mustangot közkedveltté tegyék, több műszaki dolgot kellett megosztania egy létező Ford modellel. Ez az akkoriban legkisebb Ford volt, a kompakt Falcon. Valójában, az első Mustangokat ugyanabban a Michigan állambeli Dearbornban építették, ahol a Falcon gyártása folyt.
Kezdetben ferde hátú kupé vagy kabrió változatban létezett, a karosszéria 108 inch (270 cm) széles és 181,6 inch (454 cm) hosszú volt lökhárítótól lökhárítóig. Bár az első dupla …. tekercsrugó és laprugó felfüggesztés csakúgy, mint a teljes hosszúságát a Falconnal, a Mustang arányai ettől eltértek. Az utastér beljebb lett tolva az alvázon, hosszabb motorháztetőt, és rövidebb hátsó csomagteret eredményezve, és mind a tető, mint a hátsó rész alacsonyabbá vált. Ezeknek a tulajdonságoknak – valamint az olyan ikonikus fejlesztéseknek köszönhetően, mint a vágtázó ló a hűtőrácson, az oldalsó díszítő cakkozás a horpaszban, és a hátsó lámpák hármas osztottsága – köszönhetően a Mustang olyan autóvá vált, melybe az emberek azonnal szenvedélyesen beleszerettek.
Semmi nem állíthatta meg az 1964 ½ Mustangot (különösen nem a dobfékei) és a Ford vadul növelte a pony-autó termelési kapacitását az ország üzemeiben. A cég az 1964-es rövidített modellévben 126 538 autót adott el, 97 705 kupét és 28 833 kabriót.
A három legjelentősebb fejlesztés a ’65-ös Mustangon a formás 2+2 „fastback” (csapott hátú) karosszéria, a GT opciós felszereltség és karbantartó csomag, valamint a fékrásegítővel működő első tárcsafék. Ezen kívül maradt a 260 V8, melyet akárhogyan is csak kevés vevő választott. Még a Fordot is lenyűgözte Amerika étvágya a Mustang iránt a ’65-ös évben. Meghökkentő, de 409 260 kupét, 77 079 2+2 fastback-et és 73 112 kabriót adtak el ebben az évben, mindösszesen 559 451-et.
Így, hogy ennyi Mustang került forgalomba, természetesnek tűnt, hogy több autóversenyen is indult. Ahhoz, hogy felvegye a versenyt a Chevrolet Corvette-jével, a Fordnak kétülésesre volt szüksége. Az akkori szabályok szerint a Fordnak legalább száz darabot kellett legyártania 1965. januárjára. Ez az a pont, amikor Carroll Shelby belépett a Ford történelmébe.  
Shelby, aki hosszú ideje versenyzett már, látta, hogy a Corvette-ket ki lehet iktatni a Mustang által, és vett is száz darabot a K motorkódos 2+2 fastback-ből, és Los Angeles-be vitte őket, hogy ott átalakítsák GT 350 modellé. Hátrafelé tolva az üléseket, Shelby olyan teljesítménynövelő alkatrészeket tett az autóba, mint a nagyobb első féktárcsák, üvegszálas motorháztető, és alacsonyabb lett a felfüggesztés a nagyobb, 15”-ös keréktárcsák által.
Shelby legendás Mustang szériája egészen a 70’-es évek végéig, különböző formákban épült, és mind a mai napig a legkívánatosabbnak tartott Mustang, amit valaha is gyártottak.
A legegyszerűbb módja, hogy megkülönböztessük az 1966-os modellt elődjétől, a vízszintes és függőleges elválasztók hiánya a hűtőrácson – a vágtázó ló logója szinte úszik a ’66-os autó hűtőrácsán. Változtattak még a színekben, megváltoztatták a műszerfal kijelzőit, finombeállításokat végeztek a motoron. Hihetetlen, de a ’66-os modell így nagyobb népszerűségre tett szert, mint a ’65-ös Ford, 607 568 darabot adtak el belőle – 499 751 kupét, 35 698 darab 2+2-t, 72 119 kabriót. Ez még mindig a legtöbb Mustang, amit egy egész modellévben eladtak.
És hogyan tovább 1 288 557 eladott darab után, két és fél év alatt? Óvatosan.

A második generáció (1967 – 1968)

1967-re a Mustang rendelkezett egy dologgal, amivel addig sosem: konkurenciával. A Chevrolet ekkor kezdte gyártani a Camaro-t, Pontiac a Firebird-öt, és a Plymouth újraalkotta a Barracudát égy sokkal komolyabb gépbe. A Fordon belül a Mercury értékesíteni kezdte a Cougar-t.
A Ford reakciója a versenytársaknak egy új, kissé nagyobb Mustang egy új karosszériával majdnem ugyanazon az alvázon. A tengelytáv még mindig 108 inch volt, de a teljes hosszúság 2 inch-el megnőtt, de a stílusmódosításai túlzóak voltak- motortér nyitó nagyobb volt,az oldalsó díszítő kivágás mélyebb lett,a hátsó lámpák nagyobbak lettek, és a fastback tetővonala a karosszéria végéig ért,a kabrió hátsó ablaka osztott volt és üvegből készült.
Az alapfelszereltség a 200 cui, sor 6-os,120 lóerős motorral indult. Újdonság volt a 390 cui big block v8 négytorkú Holley karburátorral és 315 lóerővel. Az ülések kényelmesebbek voltak és a műszerfal berendezései ergonomikusabbak voltak. Hétköznapi használatra alkalmasabb volt a 67-es, mint a 66–os modell. A Ford 356271 kupét, 71242 2+2-t és 44808 kabriót adott el 67-ben az új konkurensek ellenére is. Ezek közül csak 472 autó készült a 289-es motorral. Ellenen 28800 modellben szerepelt a big block.
Külsőre csak a hűtőrácson változtattak a 68-as Mustangon, de motorikusan két új verziója lett a big block-nak, melyeket ritkán kértek és készleten maradtak.

A harmadik generáció (1969-1970)

A 69-es Mustang ismét megnőtt, de a tengelytáv maradt 108 inch. Az új karosszérián négy első lámpa volt, élesebb orrésszel, leegyszerűsített hűtőráccsal, melyen a vágtázó lovat középre igazították és átdolgozták az oldalsó díszítőelemeket a kupén és a kabrión is,de a csillogó karosszéria alatt még mindig a Falcon rejtőzött. A karosszéria a hátsó tengelyen még mindig laprugón hintázott. Ismét módosították a motorkínálatot, így akartak izgalmas, új modelleket kínálni a piacon. Megérkeztek a Cobra motorok, két 428-as,a Cobra Jet 335 lóerővel és a Super Cobra Jet 360-al. A két legérdekesebb Mustang a 69-es modellév közepén érkezett. Mindkettőt Boss-nak hívták és versenyre tervezték. Azért volt szükség a Boss-okra mert a Fordnak kellett egy olyan autó, ami fölveszi a versenyt a Camaro Z28-al az autóversenyeken. Larry Shinoda tervezte a Boss 302-t, 298 lóerős v8-as motorral. Ezekből 1628 darabot adtak el, amik eredményesen szerepeltek a versenyeken. A Boss 429-et a Hemi hengerfejes (félgömb alakú égéstér) v8-at Nascar-ra tervezték, közel 500 aszfaltszaggató lóerővel. De a 429-es csak egy csepp volt a tengernyi eladásokban. 299824 darad Mustangot adtak el ebben az évben, beleértve 72458 Mach1-et és 14746 kabriót. A 70-es Mustanghoz a Ford régebbi tervekhez nyúlt vissza, vonzóvá téve a hátsó lámpákat, valamint megjelentek az oldalsó póni jelek. Ezen kívül a 351-es v8-ast Cleveland-i üzemben gyártották kissé különböző dizájnnal mint az előzőt, amelyet a Windsor-nál gyártottak. A 70-es modellévben csökkent az eladás összesen 197527 autóra, 2318 Boss 302-t, 499 darab Boss 429-et és csak 7673 kabriót értékesítettek.

Negyedik generáció (1971-1973)

Sajnos a 71-es Mustang a lapos formájával sosem lopta be magát az autórajongók szívébe. A tengelytáv 109 inch-re nőtt és maga az autó 187,5 inch lett. Ez elég is lett ahhoz. hogy lerombolja a fényűző, légies kinézetet melyet a Mustang eddig jelentett. Még mindig a Falcon alvázára épült, s a meglévő motorválaszték mellett megjelent a Boss 351 330 lóerővel. Ettől függően mégis csak 149678 db 71-es Mustangot gyártottak. Ez 41049 darabbal kevesebb a 70-es és csak a negyede a 66-os modell eladott darabszámának. A 72-es Mustang tovább vitte a 71-es gondolatát, csak a lóerők száma változott és alacsonyabb lett a kompresszió a káros anyag kibocsátás csökkentésének érdekében. Az értékesítés lecsökkent 111015 darabra. A 73-as modellévben tovább csökkentették a káros anyag kibocsátást és a két 351es Boss modell (a Windsori és Clevelandi dizájn) már csak alig több, mint 150 lóerővel rendelkeztek. Így az eladások számát feltornázták 134867 autóra, de valószínűleg ez volt az az időszak, amikor eljött az idő a Ford számára, hogy újra gondolja a Mustangot.
Az elkövetkező három generáción keresztül a Ford hiába próbálta újabb és újabb fejlesztésekkel visszahozni az első generáció sikereit, ezt csak a nyolcadik generációra sikerült megvalósítania, amikor is a Mustang negyvenedik születésnapját ünnepelték.
 

Nyolcadik generáció (1999 – 2004)

Új, élesen domborodó sárvédők és első – hátsó légterelők tűntek föl az 1999-es Mustangon, míg a szélvédő és a tető vonala változatlan maradt. Az új stílus nagyra becsült jellemvonása a „karám” a vágtázó ló alakja körül a hűtőrácson. Valójában a belső és a műszerfal legtöbb részletén sem változtattak (a hetedik generációhoz viszonyítunk!), így többen azt gondolták, hogy a nyolcadik generációs Mustang tulajdonképpen a hetedik generációs ráncfelvarott formája. Minden 1999-es modell kapott speciális, a 35. évfordulóra tervezett logót a sárvédőkre. Választható volt 3,8 literes V6 és 4,6 literes V8 (GT) formában. A V6-on folyt fejlesztéseknek köszönhetően immár 190 lóerőt tudtak kipréselni a motorból, míg a V8 260 lóerővel izmosnak mondható volt. A váltók maradtak, az eddig ismert 5 sebességes manuális és 4 sebességes automata.
A Mustang flotta 99-es büszkesége a komolyan átalakult Cobra lett. A nagy újdonság az önálló hátsó felfüggesztés volt, mely legelőször került Mustang alá. A Ford mégsem örülhetett a technikai sikereknek, hiszen az új fejlesztésű 4,6 literes DOHC V8-as motor nagy csalódáshoz vezetett. Eredetileg 320 lóerősre tervezték, de a tulajdonosok sorra panaszolták, hogy autójukban a 300 lóerő is alig észrevehető. Ezek után a cég nagy visszahívási kampányba kezdett a pénzvisszafizetést vagy új motort követelő ügyfelek irányába, valamint próbálták visszanyerni az ügyfél-elégedettséget a 2000-es modellév Cobra felfüggesztése által. Mindezek ellenére a ’99-es évben 8095 darab, míg a 2000-es évben csupán 454 darab Cobra került eladásra.
A Mustang a 2000-es évben sem változott, két kivételtől eltekintve (melyek csekély különbséget mutattak): az egyik az új jelek a sárvédőíveken, a másik pedig a kisebb motortuningolás. Megjelent viszont a Cobra-R néven futó, limitált, 300-as darabszámú modell, 5,4 literes vas-blokkos, 32 szelepes DOHC motorral, melyben 385 lóerő lakozott. Mindezt olyan extrákkal, mint a légkondicionáló és a hátsó ülések 55 845 dollárért kínálta a Ford. Nem telt bele sok idő, és el is fogyott a gyártott mennyiség, kiürültek a készletek. 1989 óta először több mint 200 000 Mustangot adtak el.
A Cobra 2001-ben tért vissza. De ekkor az igazi újdonságot a Bullit néven kiadott speciális kiadású Mustang GT kupé jelentette, mely felébresztette emlékeinket arról a ’68-as Mustangról, melyet Steve McQueen vezetett az 1968-ban készült Bullit című filmben. Az autónak, mely szimpla GT alvázra épült, felfüggesztése alacsonyabbá vált, új 5-küllős könnyűfém felniket kapott, melyek a klasszikus Thorq-Trust dizájnt idézték fel, és olyan vonzó külső részleteket tartalmazott, mint a repülőgépekéhez hasonlító üzemanyag-betöltő ajtó. A belsőt egyedi dekorációk és egyedi kárpit díszítették, mindkettő a ’68-as GT-t idézte, ugyanúgy mint a fém pedálok és a fém váltógomb. A motorikus fejlesztéseknek köszönhetően 265 lóerő tört elő az autóból. Kék, fekete és úgy mint a filmbeli elődje sötétzöld színben volt elérhető, és a Bullit 5000 darabja hihetetlen gyorsan elkelt.
A Bullit nagyszerű felnijei a Mustang extrák közé kerültek a 2002-es gyártásban, de az autón semmit sem változtattak.
Az újdonságok csak 2003-ban láttak napvilágot, mikor is megjelent a radikális változáson keresztülment még erőteljesebb Cobra, és az új limitált szériás Mach 1 modell.
Az új Cobra a 4.6 literes 32 szelepes DOHC V8-as 390 lóerős volt, 6 sebességes manuális váltóval, valójában az utolsó Cobra, a leggyorsabb Mustang melyet a Ford valaha gyártott. Ez alatt az új Mach 1 mechanikailag majdnem ugyan az maradt, mint a 98-as Cobra 4.6 literes DOHC motorral, melyhez 5 sebességes manuális váltó tartozott. De a külső optikai elemek mint a lapos,feketére festett motorháztető,a 60-as éveket idéző 17” Magnum 500 felnik és a shaker nevű légbeömlő visszatérése a motorháztetőn tették az autót speciális szériává. Mivel a Mustang a 40. születésnapját ünnepelte, a Ford minden egyes 2004-es modellt speciális logóval látta el. Egy opciós születésnapi csomagot is összeállítottak Crimson festéssel, bézs csíkokkal, bézs kerekekkel és monogrammos szőnyegekkel. Mivel 2005-ben debütált az új Mustang, jobbnak látták, ha csak minimális változtatásokat eszközölnek.

Kilencedik generáció (2005 – napjainkig)

A 2005-ös Mustang koncepciót a 2003-as Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon már láthatták a nézők, s ennél a modellnél a Ford végleg felhagyott az elavult Fox alvázzal, és előnyben részesítette a Thunderbird-nél és a Lincoln LS-nél már bevált DEW98-as alvázat. Mint a Thunderbird-nél, a Mustangnál is próbálkoztak a tervezők azzal, hogy úgy sejtessék a klasszikus stílust, hogy az új autó ne váljon a régi karikatúrájává. A ferde orr-rész a nagy hűtőráccsal és a kerek lámpákkal a ’67-’68-as Mustangot, míg az oldalsó díszítő bevágások, a „fastback” tetővonal és a hátsó lámpák pedig az 1965-ös klasszikust idézték. Még a háromszög alakú oldalsó ablakok is teljesen hasonlítottak a Carol Shelby által megálmodott 1965 2+2 fastback-re (ami Shelby GT 350 néven volt ismert).
A Mustang belsején is visszaköszönt a dicső napok emléke. Az újdonságok között említendő a műszerfal változtatható háttérvilágítása, mely egy gombnyomásra nosztalgikus hangulatot varázsolt a fehér, kék, zöld vagy narancs színeivel. A 2005-ös modellből kiűzték a „díványon ülök” üléspozíciót és a túl messzire helyezett sebességváltót, melyek az előző generáció hibái voltak.
A GT modellekbe nem kevesebb mint 300 lóerő került, mely nagy nyomatékkal is párosult. A 4,6 literes teljes alumínium V8 sportmotorok hengerenként 3 szeleppel szabályozni tudták a szelep nyitás és zárás körfolyamatát. A GT vásárlóinak 5 sebesség állt a rendelkezésükre, melyet automata vagy manuális formában kaphattak meg. Az új pony úttartása is remekre sikerült köszönhetően az új felfüggesztésnek, melynek kisebb súlyú összetevői voltak; újrapozicionálták és könnyebbé tették a tekercsrugókat, erősebbé a hátsó tengelyt, növelték a lengőkar hatékonyságát és nagyobb fékerőt eredményeztek.
Sajnos az új Mustang csak kupé és GT formában volt elérhető, csak idő kérdése és a kabrió, valamint az olyan limitált modellek, mint a Cobra vagy a Mach 1 visszatérnek majd a „karámba”.
A 2009-es modell
Míg külsőleg szinte változatlan maradt, a 2009-es Mustang 3-féle tetőválasztékkal került forgalomba – standard kupé, kabrió és panoráma üvegtető közül választhat a „pony-rajongó”. A panoráma üvegtető mellett további extrákat is találunk, úgy mint SIRIUS műholdas rádiót, háttérvilágítást, alumínium panelt a műszerfalon és felső kategóriás belső teret. Az új GT modellekben elérhető a Biztonsági csomag opció, mely a lopásgátlót és a kormányzárat takarja.
A Ford visszahozza a Hire Bullit limitált szériáját, mindössze 7700 darab készül belőle, 4,6 literes, 315 lóerős V8 motorral. Mind a motort, mind pedig a felfüggesztést a Ford Racing Technology fejlesztette ki, céljuk az intenzívebb hang és a jó kezelhetőség elérése a többi modellhez hasonlítva. A külső legfőbb jellegzetességei: a már ismert Highland Green (mélyzöld) szín, 18” Bullit felnik, és a szürkére festett féknyergek. Belül a Shelby GT-500 sportüléseit és sportkormányát, Bullit logókat és speciális grafikát találunk, mely teljesen megkülönbözteti az „átlagos” Mustangoktól.
A „Warriors in Pink” opció szintén visszatér. (Az eredeti széria 1995-ben jött létre a Warriors in Pink program részeként, mellyel a Ford támogatja a mellrák elleni küzdelmet, és elkötelezett a Susan G. Komen Race for the Cure series iránt is. A 14 éves támogatás során közel 90 millió dollárt sikerült összeszedni adományokból és ajándékokból, amit természetesen a rák elleni küzdelemre használnak fel. Nem mellékesen ezzel új márkát teremtett, hiszen a kampány merchandising termékei megvásárolhatóak.) Minden egyes eladott ilyen szériás Mustang árából 500 $ adományt ajánlanak fel. Elérhető V6-os prémium kupé és kabrió változatban, s maga a „Warriors in Pink” felszereltség a következőket tartalmazza: a rózsaszín szalagot és a pony logót ötvöző jelvényt, rózsaszín csíkozást a fényezésen, szürke bőrüléseket, rózsaszín kontrasztos varrással, valamint szürke szőnyegeket a rózsaszín szalagos logóval. Feketében, metál ezüstben és fehérben elérhető.

Úgy tűnik, a Ford mindinkább próbálja kihasználni a reklámértéket, melyet a Mustang képvisel, már nem csak az Egyesült Államokban, hanem szerte a világon. A pony logót már társítják az amerikai „feeling”-hez, ezzel sajnos felértékelve az amúgy sem olcsó autó árát. Manapság a klasszikus forma jóval keresettebb, mint az új modellek, így nemcsak az életérzést, hanem egy jó befektetést is kapunk az autó vásárlásakor.
 

veteran-auto.hu 1964 Ford Mustang.jpgveteran-auto.hu 1965 Ford Mustang.jpgveteran-auto.hu 1966 Ford Mustang.jpgveteran-auto.hu 1967 Ford Mustang.jpgveteran-auto.hu 1968 Ford Mustang Shelby GT.jpgveteran-auto.hu 1970 Ford Mustang Boss 302.jpgveteran-auto.hu 1970 Ford Mustang Mach 1.jpgveteran-auto.hu 2003 Ford Mustang Cabrio.jpgveteran-auto.hu 2003 Ford Mustang GT.jpgveteran-auto.hu 2003 Ford Mustang Mach 1.jpgveteran-auto.hu 2005 Ford Mustang.jpgveteran-auto.hu 2009 Ford Mustang.jpg

Niksee