399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Volkswagen Karmann Ghia története

Volkswagen Karmann Ghia története

- 2009.04.08 12:00

A Karmann Ghia-t (nem dzsia, hanem gia) 1955-től 1974-ig gyártották. 2+2 személyes és nyitott változatban létezett. Az első széria karosszériáját az olasz Carrozzeria Ghia tervezte (1915-ben alapult a gyár. Nevükhöz fűződik sok Alfa, Lancia, Fiat, egyes Ferrarik formaterve.



Ők alkották meg a felejthetetlen P1800-as Volvot illetve a Renault Floride-t is. A Ford Fiesta, Escort, Sierra, Capri, Coronita is e cég tervezőasztalán született meg. Friss vonatkozásban megemlíteném a C-max-ot, S-max-ot, Kuga-t, Mondeo-t, Focus-t, Fiesta-t.). A kézzel készített karosszériát a német Karmann cégnél gyártották (Bogár kábrió is innen gurult ki, friss hír, hogy sajnálatos módon csődeljárás alatt van a legendás gyártó).
A Karmann a legkedveltebb európai import autó lett. Sikerült betörnie az amerikai piacra. Mai napig hoznak haza a világ másik oldaláról ilyen autókat. Walter Dorwin Teague a világ legszebb autójának választotta a Karmann
Ghia-t.

Később 1961-től megjelent a 34-es alapjaira épülő kombi változat is.

Több, mint 445.000 db-ot gyártottak (ebbe a kombi nincsen beleszámolva) Brazíliába 41.600 db-ot adtak el.

Történet:

1953-ban a párizsi autó kiállításon debütált. Luigi Segre tervezte a már fent említett cégtől. Az 50-es években a VW a kis fogyasztású, alacsony költségvetésű autókra törekedett (nem utolsó szempont a II. Világháború elvesztése sem). Ekkortájt egyre inkább nőtt az igény egy szép és sportos vonalvezetésű autó iránt. Így született meg a Karmann Ghia. Igaz a menettulajdonságai meg sem közelítették a sportosságot, de alacsony ára és gyönyörű vonalvezetés vonzotta a vásárlókat. A Volkswagen leszerződött a Karmannal. A Ghia dizájn cég javasolt egy általuk tervezett másik márka rajzainak felhasználását, de a Karmann elvetette az ötletet. Ők a Bogár alapjaira akarták építeni az autót. A Bogár alvázát 30 cm-re kiszélesítették. A kasztnit kézzel készítették, ami jócskán növelte az előállítási költséget szemben a kis Bogár futószalagon történő gyártásával. 1955-ben elindul a gyártás a német Osnabrück gyárban, az első évben több, mint 10.000 darabot adtak el. Sok-sok alkatrész megegyezett a Bogáréval. Ezek között volt a motor is. Később már egy 1600-os  60 lóerős erőforrást szereltek bele, de ez is messze elmaradt a sport autó kategóriától.

1957-ben őszén került forgalomba a cabrio változat. Néhányan 58-asnak nevezik, mert a nyugati lágy szellő hamburgertől dúsított fingszaga a németekhez is elért. Igaz hivatalosan nem vették át ezt az ökörséget. Amerikában jellemző volt az ősszel bemutatott autót már a rákövetkező év évjáratával illetni (Épp úgy értetlen, hogy a fenébe lehet 2009 januárjában "Az év autója 2009" díjat kiosztani). 1961-ben volt az első  kisebb módosítás, mely a hűtőrácsot illetve a lámpákat is érintette. 1964-től az alvázszám 3. száma a gyártási évet mutatta (Pl.: 1965 akkor a VIN száma XX5....). 1970-től újabb "faceliftek" jöttek, majd 74-től a Sirocco váltotta fel.

34-es típus:

1961-ben jelent meg. Kezdetben 1500-as motorral szerelték. Ez volt a leggyorsabb, legelegánsabb és legdrágább VW ebben az időben. 2 Bogarat adtak egy ilyenért akkoriban. Ennek köszönhetően csak 42.505 darabot gyártottak belőle. 1963-ban egy érdekes extrával, elektromos napfénytetővel szerelték fel. Nagyon kevés darab maradt meg az utókornak. Mivel teljesen kézzel készült ezért egy törött modell restaurálása szinte lehetetlen. Kivéve, ha az embert Gulyás Bélának hívják :).


B.R.