399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Az Adler márka rövid élete

Az Adler márka rövid élete

- 2010.09.07 18:52

Sokan nem tudják, de a klasszikus Meseautó c. filmben is Szűcs János bank-vezérigazgató ilyen autót vásárolt.


veteran-auto.hu Adler_typewriters.jpgA német Adler (magyarul sas) cég alapítója Heinrich Kleyer 1900-tól gyártott írógépeket, motorokat, és autókat egészen 1957-ig. Nem a legismertebb márkák soraiba tartozik, már csak ezért is megéri végigfutni ezt a rövid ismertetőt.

 

 

 

 

Az első világháború előtt De Dion (autó és sínautó gyár)  2 és 4 ütemű erőforrásokat használtak. A skála igen széles 1032 cm3-től egészen 9081 cm3-ig terjedt ki. 1902-ben Edmund Rumpler lett a technikai igazgató. Nevéhez fűződik az első saját tervezésű Adler motor és váltó megalkotása, éppen ezért 902-től már a gyári erőforrásokkal is szerelték a járműveket, melyekkel sok-sok versenyt nyertek a 20-as évekig.

Edmund Rumpler 1872-1940: Az akkori Osztrák-Magyar Monarciha területén Bécsben született. Autó és repülőgép tervező volt. Nélküle nem jöhetett volna létre a Tatra márka. Ő találta ki a hátsó lengőkaros felfüggesztést, melyet később Ferdinánd Porsche is alkalmazott, de a Chevy Corvair is ilyen felfüggesztéssel futott.

1927 és 34 között sok Standard modell készült 2916 (hat hengeres), 3887 (8 hengeres) motorral.

veteran-auto.hu adler-standard.jpgveteran-auto.hu adler stand.jpg


A Standard volt Európa első autója, mely hidraulikus fékrendszert használt, de egy másik hatalmas sikert is magáénak tudhat. 1927-től 29-ig Clärenore Stinnes (1901-1990) körbeautózta a világot egy Standard 6-tal. Ezen a linken egy riportfilmet is láthatunk róla:          KLIKK

veteran-auto.hu adler foldkoru 2l.jpgveteran-auto.hu adler foldkorul.jpg

Az elején már egy picike magyar kötödés felbukkant. Tovább erősítve a vonalat elérkeztünk 1930-ig, mikor is Adler Úr megbízta Ganz Józsefet (Motor-Kritik főszerkesztőjét), hogy készítsen egy csővázas, középmotoros autót és hátul is lássa el lengőkaros felfüggesztéssel.

1931-re el is készült a prototípus, mely  Maikäfer (cserebogár) nevet kapta. Vitatott, hogy Ganz-nak köze lehet-e a közismert Bogár megalkotásához. Berényi Béla neve viszont biztosan köthető hozzá. De ezt majd egy másik írásban. wink Mi magyarok szerencsére mindenhol ott voltunk, csak általában "nem eléggé".

Sajnos divatos szóval élve menedzsment váltás történt Hans Gustav Röhr került a piramis tetejére és, mint a legtöbb menedzser a hozzá nem értés nagy fokán kútba dobták ezt a nem mindennapi tervet. Inkább rámozdultak a fronthajtásra. Nagy kár, mert egy középmotoros autónak lett volna jövője, ha máshol nem a versenypályán biztosan. Tehát a 30-as évek elején kiadták első kerék meghajtású Trumpf (jobb oldal) és Trumpf-Junior (bal oldal) modelleket. A kiváló versenytechnika kukába dobása ellenére is nyerők voltak a pályán, többek között Le Mans-on is.

veteran-auto.hu 1935_Adler_Trumpf_Junior_Sport.jpgveteran-auto.hu Adler Trumpf.jpg

A "komolyabb" modellei szintén első kerék meghajtást kaptak Favorit és Diplomat névre hallgattak. Előbbit 1943 cm3-es 4 hengeres, utóbbit 2916 cm3-es sor 6 hengeres motor hajtotta. 1937-re már 125 km/h-ás végsebességre voltak képesek.

veteran-auto.hu adler MB 250S.jpg

A II. Világháború után az autógyártás végleg leállt. A motorok készítését 1949-től folytatták, de 1957-ben ezt a részleget is lekapcsolták. Legsikeresebb modelljük az MB 250S volt. Az angol Ariel vitte tovább a motor részleget.

 

 

 

 

Utolsó nyögésében az Adler visszatért az irodai eszközökhöz. Érdekes, hogy egy innovatív autógyár visszaáll írógépek gyártására miközben Európában elsőként mutatott be technikai újdonságokat. Ezt az ágat később a Grunding vette át.

Ily szomorú vége lett ennek a márkanévnek, de fennmaradt gépeik nem hagyják feledni, hogy a múlt évszázadban mire is voltak képesek.

B.R.