399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
A gumiabroncs  története I. rész

A gumiabroncs története I. rész

- 2010.12.11 21:27

Hogyan, ki, és mikor találta ki az abroncsot? Egy több, mint 100 éves találmány, mely nélkül az autó elképzelhetetlen.


A szerkezeti felépítésre nem nagyon térnék ki. Akiben él a kíváncsiság itt találhat több infót:

veteran-auto.hu cikk  --> Radiál - Diagonál Gumi

veteran-auto.hu Charles Goodyear.JPG

1837-ben Charles Goodyear feltalálta a gumit. Sajnos a multik kisemmizték és tönkretették az életét, de ez egy másik történet.

veteran-auto.hu John Boyd Dunlop.jpg1888-ban a skót származású John Boyd Dunlop találta fel az első levegővel töltött abroncsot. Saját találmányát gumikerekekre szerelte majd vastag vászonnal beburkolta. Az első teszteléseket egy triciklivel végezte. Mivel sikerült a művelet tovább vitte ötletét és gumidarabokat rögzített a vászonra. Aztán felpattant kerékpárjára és hajrá. Így született meg a világ legelső gumiabroncsa.

 

 

 

 

 

Történetünk véget is ért. cheeky Persze, hogy nem. A folytatás, újítás nem maradhatott el. Charles K. Welch    feltalálta az acélperemes abroncsot. Ez gyakorlatilag olyan, mint a bicikli kereke küllők nélkül. Amin fut a gumi az az acélperem. Ugyanebben az évben értek révbe a Michelin testvérek is a kézzel le-fel szerelhető autógumival. 1904-ben a Firestone és a Goodyear Tire Company kifejlesztette (vagy inkább a meglévőt továbbfejlesztette) az egyenes falú acél peremhuzalos abroncsot. Amerikában az összes gyártó ezt a technológiát alkalmazta. 1910-től már mintázatot is "préseltek" a futófelületbe, ezzel növelve a biztonságot (a borda nélküli azaz slick gumik száraz úton jól tapadnak, de esőben/hóban elveszítik kapaszkodó képességüget).

Igen meglepő, de a Britek már 1913-ban megalkották a radiál technológiát. Ám 1948-ig nem foglalkoztak vele. A Michelin átvette a technológiát, de ekkor még nem terjedt el igazán a magas előállítási költségek miatt. Ugyanebben az évben indult be a tömlő nélküli abroncsok gyártása is. 1928-ban a Dupont megalkotta a műselyem szövetet. Ezzel 75%-os részesedést szerzett a piacon. 1948-ban feltalálták a nylon szövetet, mely 1959-re kiszorította a műselymet. Nagy kibontakozásra nem maradt idő, hiszen 1962-ben már a poliészter szövet volt az újdonság egészen a 70-es évekig mikor debütáltak az acél szövetek. A 80-as évekre az egész világon elterjedtek. 1972-ben a Dupont ismét megmutatta magát a kevlár szállal. Ez ötször erősebb az acélnál. A költségek miatt kizárólag különleges autókon alkalmazták.

Itthon 1974-től gyártanak radiál teherabroncsot, 1979-től pedig radiál mezőgazdasági abroncsot.

A jövő a defekttűrő kerekeké. Mára már több prémium autót szerelnek szériában ilyen papucsokkal. Ezek képesek akár 200 km-t is megtenni lyukas állapotban. A lelke ennek a technológiának az oldalfal olyan mértékű megerősítése, mely képes elvinni az autót levegő nélkül is (a képen a PAX innovatív rendszere látható, mely a felnire épített támasztógyürűvel tartja meg a gépkocsi súlyát). Jól hangzik, hogy a pótkerék kiiktatásával kapnánk több csomagteret vagy éppen beépíthető volna a felszabadult tér, de azért adódhat így is olyan helyzet, hogy kellene az az 5. megtürt gumi.

veteran-auto.hu michelin_pax_system.jpg

A folytatásban megírom a fehér falu gumik történetét

B.R.