399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!

Hogyan tároljuk télen veterán autónkat?

- 2008.12.09 12:00

Legtöbben nem használjuk télen veterán autónkat. Sokakban felmerül a kérdés hogyan is kéne tárolni szeretett gépcsodánkat. A garázs meglétét tekintsük evidensnek. A legfontosabb a zárt, száraz, állandó hőmérsékletű garázs (fészer, istálló stb…). Vegyük sorra a következő szavak jelentését. :)


Zárt alatt az oldal falakkal rendelkező helységet értem. Tehát 4 rönk és rávágva egy nylon “tető” esetleg egy igazi tető nem elégséges a kasztni megóvására.



Száraz értelemszerűen alacsony páratartalom. Van egy ingyenesen használható szárazság mérő. A pók. Ha sok van belőle akkor örvendezzünk víz és páramentesek a falaink. Ellenkező esetben vagy nagyon tuti a rovarirtónk vagy nedvesebb az épület falazata.


Az állandó hőmérséklet nem “biznyisz níd”, de nem árt. Mivel a fém (egy autó fémből van, egy veterán meg pláne) hő hatására tágul megtornásztatja a festékünket. Ettől is (és a bő gittelés miatt) lehetnek később repedések a fényezésen. Hidegben értelemszerűen összemennek az elemek.

Most, hogy már beálltunk képzeletbeli pókokkal tűzdelt szent öreg autó tárolónkba, végezzük el a gépen lévő kötelező karbantartásokat.

Először is vegyük ki az akkumlátort. Ez nem csak abból áll, hogy félreteszem és majd tavasszal berakom az autóba. Ellenőrizzük a sav szintjét. Ami még fontos az akksit mindig feltöltött állapotban kell tárolni, másrészről nem árt, ha néha dolgoztatjuk és újra visszatöltjük. Ezáltal növeljük a telepek élettartamát.

Engedjük le a hűtővizet. Ha a fűtéscsap külön van ne felejtsük el azt is kinyitni, nehogy befagyjon. (Elméletileg nem tud, mert van úgymond útja a víznek a táguláshoz, de jobb biztosra menni. Senki sem szeretne márciusban hűtőrendszert szerelgetni.) Ha fagyálló van a rendszerben akkor ezt a lépést kihagyhatjuk.

Bakoljunk vagy sem? 2 lehetőség van a gumik megóvására. Legalább havonta előre-hátra toljuk az autót és lehetőleg nem ugyanabban a pozícióban hagyjuk tovább állni ahonnan előzőleg  kimozdítottuk. Leegyszerűsítve a tologatás után a garázs elejéből a hátuljába pihentetjük tovább a az alvó autónkat. Ezáltal elkerüljük, hogy ne csak egy felületet terheljünk.Ha mégis a bakolás mellett döntünk akkor a legeslegfontosabb a vízszintes talapzat és a bakok helyes illeszkedése az alvázhoz. Ne akarjuk fát tenni a bak teteje és az alváz közé. Ha óvatosan engedjük rá az autót nem fogja leverni az  alvázvédőt. “Fásítással” az esetleges szerelés alatt könnyen lecsúszhat a verda.

Ha nagyon aggódunk egy gumidarab bőven elég a bak és az alváznyúlvány közé. Senki sem szeretne beszakadt padlólemezt hegeszteni -6 fokban. Nem kell az autó kerekeit a levegőbe emelni. Nyugodtan talajkontakt maradhat. Mivel a lengéscsillapítókat szeretnénk tehermentesíteni illetve a rugókat nyújtani (ezáltal pihentetni) elég alacsonyabb szintre tennünk a bakot. Az abroncsok ilyenkor már csak kicsi súlyt kapnak. Laprugónál természetesen magasabbra kell küzdenünk, mert “beesik” a kerék. Nem kell megijedni, hogy az autónk a levegőben is illetve leengedés után is úgy néz ki, mintha oldalba rúgták volna. Az első gödörnél helyreugrik a laprugó.


Bizonyos időközönként (2-3 hetente) forgassuk át a motort, ezzel elkerülve a gyűrűk leragadását a blokkban. Ezt megtehetjük kurblival, ha nincsen akkor tökéletes lehetőség az akkumlátor terhelésére. Ezzel egyidejüleg a fékpedált is nyomkodjuk meg.



Letakarjuk az autót vagy nem?
Én nem javaslom hiszen, ha nagy a páratartalom könnyedén kikezdheti a rozsda másrészt fel illetve letakaráskor megkarcolhatjuk gépcsodánkat. Persze ez függ a takaró fajtájától is.



Végezetül az összes gumikéderrel rendelkező elemet (ajtók, csomagtartó, kinek van motorháztető) nyissuk ki vagy éppen fel. Csak annyira, hogy ne nyomja a gumit. Így ezeket az alkatrészeket is pihentethetjük.Ui.: Ne felejtsük el a zsírzógombokat szezon előtt megzsírozni!

B.R.