399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
A gumiabroncs története II. rész (fehér falú gumiabroncs)

A gumiabroncs története II. rész (fehér falú gumiabroncs)

- 2011.01.06 10:36

Előző írásomban szépen végigvezettem a fejlődését, de egy szót sem ejtettem a kedvencemről azaz a fehér falú gumikról. Most ők következnek.


Az I. rész itt érhető el:

http://www.veteran-auto.hu/index.php?menu=7&cikk=76&title=A_gumiabroncs__tortenete_I._resz

Ó azok a régi szép idők mikor még nem szégyellte magát egyik autó sem, hogy min is gurul. Bizony-bizony 60 évvel ezelőtt még a rozzant pótkerék is szép fehér színben tündökölt. Sajnos nekem akkut fehér falu gumiszindrómámvan. Törvénybe iktatnám, hogy a Smarttól kezdve az új S60-on át egészen az Ifákig sőt még a Kombínóra is, egyszóval minden mozgó járműre széles fehér falú gumit/kereket kell szerelni. Valami új hullámos  láthatósági szabályra hivatkozva be is lehetne vezetni a dolgot. Mennyivel szebb lenne minden ugye? smiley

veteran-auto.hu flux capacitor.jpg

Visszatérve a Föld nevű bolygóra ezek az idők elmúltak. Sajnos a De Loren-em fluxuskondenzátorja is elromlott. Nem tudok visszamenni az időben, hogy kiéljem perverz fehér gumis hajlamaimat.

veteran-auto.hu 1902 Cadillac.jpg

A korai autógumik teljesen fehér alapanyagból készültek, de a kopásállóságuk igen alacsony volt. Hogy kompenzálni tudják kormot adtak hozzá így értelemszerűen fekete színűre változott a színe.Ez a vékony réteg nagyon sérülékeny volt az úthibákkal szemben. Valljuk be 1900-as évek elején nem éppen Autobahn minőségű utak voltak. A teljesen fekete (jobb minőségű) abroncsokat csak a felső kategóriás autók kapták meg. Vicces, hogy manapság 2* annyit is elkérnek egy fehér falú gumiért. 100 évvel ezelőtt pont fordítva volt. A képen egyébként egy 1902-es Cadillac látható.

 

 

 

20-as évek:

veteran-auto.hu 1925 Buick Master Model 45.jpg

1925 Buick Master Model 45

Ez a korszak gyakorlatilag a fehér fal fénykora. Mindenki látott már gengszter filmeket nem kell tovább ragoznom. A 20-as évek elejétől egyre nőtt az oldal fal mérete. Az autók folyamatos fejlődését a futófelületeknek is követnie kellett. A ballonosabb gumikon pedig még jobban mutat a fehér szín kontrasztja.

 

30-as évek:

Itt egy igen lassú    hanyatlás kezdődik, melyet a karosszéria formák változásának tudhatunk be. A 2 csíkos gumik ekkor debütáltak. Olyan ez, mint a bólogatós kutya. Menő volt a 80-as években. Aztán már a régi divattalan autókra emlékeztetett. Most újra kedvelt vendég lett a kalaptartón.

 

50-es, 60-as évek:

veteran-auto.hu tobb csikos.JPGveteran-auto.hu red wall tyre.jpg

A fehér sáv folyamatosan összement. Ilyenkor már inkább fehér csíkról beszélünk csak. A 60-as évek elején feltűntek a színes csíkok illetve általánosabbá vált a több csíkozás (vastagabb vékonyabb, több vékony stb..).

 

70-es, 80-as évek és napjaink:

Az újraéledés kezdete. Megjelentek a     Rat Rodok, Pimp verdák. Ezek mellett a fehér falú gumik viselését a veterán autókra húzták rá. A tudatba a luxus, gazdagság szimbólumaként ívódott bele.

Több gyártó is ráállt az előállítására ráadásul diagonál és radiál szerlkezetűek is kaphatóak. Ha nincsen rá pénzünk marad a fehér perem vagy a gumifesték.

veteran-auto.hu rat rod.jpgveteran-auto.hu pimp car.jpg

 

Hol kaphatók? Amerika a paradicsoma, ott a teljesség igénye nélkül minden típus és méret rendelkezésre áll.. Ez itt a reklám helye, mert mi vállaljuk a hazahozatalát bármilyen féle fajta abroncsnak mindezt kedvező árakon.

B.R.