399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!

1961 Skoda Felicia

- 2008.01.06 12:00

A 2 ünnep közötti időt kihasználva látogatást tettem egyik márkatársamnál, barátomnál. Csabáról azt kell tudni, hogy irtózik az olajtól illetve bármi nemű autószerelési kosztól. Mondanánk ezt, ám 2007.09.01-én minden megváltozott., de ne rohanjunk ennyire előre.


Gyors történelmi áttekintés:

A gyár alapítója Emil Škoda.
A Škoda márka régen sokkal jobban csengett. A gyár nagy verseny múlttal rendelkezett hozzájuk fűződik többek közt a vízhűtés feltalálása is. Sajnos a szocializmus erősen megtépázta hírnevét, de mára ismét erősödő márkanévvé vált (hála a VW konszernek).

A háború előtt Csehszlovákia iparilag legfejlettebb államok közé tartozott (Jáwa, Tátra, Skoda stb...). 1947-ben a kommunisták kerültek hatalomra, köszönhetően annak, hogy szovjet érdekszférában volt Csehszlovákia. Ekkor az ország hivatalos neve: Csehszlovák Népköztársaság lett.
Az 50-es évek nem csak a lakosságnak, de az iparnak is igen nehéz időszak volt. 55-ben fejlesztették ki a 440-es Škodát, illetve a 450-es nyitott változatot. Elöbbit igazi népautónak szánták akárcsak a Bogarat.
1959-től a 450 cabriot átkeresztelték Feliciára. Amerikába, Európába, Ausztráliába, Angliába is exportálták a típusokat. Létezett jobb kormányos kivitelben is.

2007 nyarán az Alsóörsön rendezett motoros találkozón felbukkant egy régi Felicia. Szerelem első látásra ahogy Kosa L. Adolf műsorában hangzott. Hosszas keresgélés után kora ősszel meg is találta álmai cabrióját, majd Szeptember elsején már magának tudhatott egy Feliciát. Térjünk át az autóra. (Videóhoz megjegyezném, hogy megvan a bal hátsó dísztányér csak a szerelés óta nem került vissza)

;
1961-ben egy dorogi bányamérnök vásárolta meg. Mondanom sem kell mekkora szám volt akkoriban egy ilyen gépezet. Ezt követően Szekszárdra, majd Celldömölkre végül Pázmándra került a kis piros Škoda.

Típustörténet (köszönet érte “Nézelődő” fórumtársnak):
 
“Csak a tisztánlátás végett :
 
A Felicia az egyszerűbb, azzal kezdem  59-től - 60-ig  egybeülés, kormányváltó, madzagos önindító, nagy szájú krómos hűtőrács.
61-től más (egyszerűbb) hűtőrács, áramvonalasabb és nyitható ablakú kemény tető, fecskefarok, osztott ülés, padlóváltó, kulcsos önindító. Ezek csak az első blikkre látható változások, ennél azért több volt a lemez alatt is. Egyes irodalom 61-től, más 62-töl írja a Felicia Supert, melyben a nagyobb 1221 ccm 55 lovas motor volt, amit a kis tesótól külsőleg csak a felirat különböztetett meg . Ilyen eredeti autót még Mo-n nem láttam…
Utolsó kívülről látható változtatás 63-tól volt , a 17. szériától, más még egyszerűbb, egy darabból álló hűtőrács , valamint a csomagtértetőn szélesebb műanyag volt a Škoda embléma alatt.
 
Octavia, Octavia Super:
 
 59-től  60-ig egybeülés, kormányváltó, madzagos önindító, harcsaszájú hűtőrács keresztkrómmal.
 
Octávia Touring Sport: Felicia motor ugye, nagy szájú, krómos hűtőrács, padló váltó, és én úgy tudom, hogy ebben egybe ülés volt, de ki volt vágva a közepéből egy kis rész, hogy jobban elférjen a váltó (kar).
61-től fecskefarok, egyszerűbb hűtőrács, kulcsos önindító. Valamint 61 -től jelenik meg a kínálatban az Octavia Combi is 1221 ccm-es motorral, de tudtommal ezek az első darabok is egybeüléssel és padló váltóval jelentek meg. Majd itt is 63-tól a 17. szériától egyszerűbb hűtőrács, külön ülés, de padló váltóval gyárilag tudtommal csak a Combik, a TS-ek, illetve később a TS 1200 voltak szerelve .
64 márciusáig, a sima Octaviak gyártásáig végig kormány váltósak voltak.
 
Az , hogy a tulajok az évek folyamán átalakítgatták az autókat (általában a kormány váltósokat  padlósokra) az egyszerűbb kezelhetőség érdekében, az egy más kérdés.”
 
Visszakanyarodva a Škodánkhoz épp most kapott új kárpitozást Vaszilkó Balázsnak köszönhetően.
0 perces. Por, szél, Nap és puki még nem érte :)

Szerintem nagyon karakteres és feldobja a belsőt a piros-fekete összeállítás. Írhatnék még Répa Katásan, hogy milyen finom tapintású anyagokkal dolgoztak, de senki nem érdekelne. A csomagtartóban is kis rekeszek lettek kialakítva a szerszámoknak, illetve a pótkeréknek.
No és persze nem hiányozhat az öreg bőrönd sem.

Tele 500 Euróssal.

Mielőtt valaki felförmedne hogy “ez nem is így nézett ki” nyugodjon meg nézegesse megint a képeket.:) Ugye, hogy szép? Csaba nem törekszik az eredetiségre, de a korhűségre igen. Használja az autót és első a kényelem.

Nagyon hideg volt éppen beállni készülök.

Ezért került bele a fakormány is. Sajnos hátul elég pici a hely, a gyári kormánynál pedig nagyon nehezen lehetett beszállni. Az Octavia típusoknál már nagyobb a helykínálat ezért a 4 személlyel való utazás sem okoz kényelmetlenséget.
 
Menetszél természetesen van az autóban bár a 70-80-as utazónál nem zavaró (sokkal többnek érezzük a sebességet, mint egy mai modern cabrioban). Figyelemre méltó a gyári kemény tető kibillenthető ablakokkal. A legszebb az egészben, hogy a ponyva lebontása nélkül felhelyezhető az autóra. Ez is túlélte a közel 50 évet + fokozva az örömöt egy utánfutónyi alkatrészt is adott az előző gondos gazdája.
Tető indul felfele
 


És ennyi. 2 felfogatási pontja van. Gyerekjáték az egész folyamat.



Alkatrész nehezen beszerezhető, egyszerűen elkoptak. Újat már lehetetlen találni inkább bontott dolgokat tud az ember varázsolni. A használtnak is igen borsós az újnak pedig csillagászati az ára.  Közel egy szinten van a nyugati márkákkal pedig azt gondolnánk ez "csak" Škoda. Azt a szép mesét, hogy Brno-ban mindent lehet kapni el kell felejteni. Lehetett X évvel ezelőtt.

A motorról:
 
1221 ccm-es dupla karburátoros. Gyárilag mind Jikov 32 SOP porlasztóval jöttek ki (Octaviak is, kivéve a standard Spartk Solex karbijait), de később majdnem mindenki lecserélte a megbízhatóbb 32 BS Jikovra (az utolsó kombiknál már széria).
 
Néhány adat:

 

1221 ccm-es 4 ütemű motor
4 sebességes
12 voltos PAL, illetve Magneton rendszer
Elől spirál, hátul laprugó
Végsebessége: 140 km/h
Nyomaték: 80-85 Nm
Tengelytáv: 2390 mm
Nyomtáv elöl: 1200 mm
Hátul: 1250 mm
Szabadalmasság: 175 mm
Hossza: 4065 mm
Szélessége: 1600 mm
Magassága zárt tetővel  1380 mm
A jármű üzemkész súlya:  900 kg
Megengedett legnagyobb összsúly: 1230 kg
Fogyasztás: 8.5 l/100 km



Akkoriban presztízs kérdés volt a 100 km-es sebesség határ. Ezért sem tartották sokra szegény 500-as Trabit. Itt ragadnám meg az alkalmat egy személyes történet megosztásával. Nagymamámnál egy idősebb bácsi szerelte a villanyt. Szóba hoztam az autókat hamar kiderült, hogy 403-as Moszkviccsal kezdte. A story a következő. Pestre menet az autópályán pár fiatal egy ugyancsak 403-as Moszkviccsal hol megelőzte, hol befékezett előtte. Játszották egy darabig mikor főhősünk 70-80-as szent utazótempóját sikerült megtörni. Elpattant a cérna. Padlógázt kapott a Moszkva meg sem állt 105 km/h-ig maga mögött hagyva a szórakozott bandát. Persze 105 és akkor mi van ma már egy robogó is megy ennyivel.. Igen, de ezt én hallottam…Ez a 105 olyan volt, mintha azt mondanám 340-el mentem az M7-sen capisci? Azóta sokat fejlődött a technika, de lám lám régen picivel 100 felett is megindult az adrenalin.
 
Zárásul megkérdeztem Csabát mi lesz az autó sorsa? Erre a “velem öregszik” választ kaptam.
 
B.R.