399 tag, 107 autó a parkolóban, ebbol 29 bérelheto!
Fényszórók használata nálunk

Fényszórók használata nálunk

- 2011.02.02 08:50

Régóta fogalmazódó gondolatok tömkelegét adok most ki magamból.


Ahányszor közlekedem a városban mindig belebotlok az alábbi világítási problémákba. Gondolom nem csak engem bosszant. Szabályozás van rá, de több pénzt termel, ha egy 70-es táblát lecserélünk 50-re és beállunk mérni (lásd Székesfehérvár Balatoni út és az elkerülő felüljáró szakasza).

  • 1 helyzetjelző 1 tompított.

veteran-auto.hu helyzetjelzo.jpg

Ez talán még a legelnézhetőbb eset. Próbáljuk meg elhinni, hogy pár napja égett ki és nem volt szaktudása vagy ideje a cserére. A szaktudást muszáj kicsit bővebben kitárgyalni. Vicc kategória, hogy a 21. században szerviznek kell izzót cserélnie. Egy  nő vagy egy műszakilag alulképzett férfi nem, hogy Ausztriában a hegyekben, de még otthon sem tudná elvégezni a folyamatot. Miért kell egy VW teljes elejét lebontani egy 1 perces művelethez? Vagy éppen kiszedni a Fiat hátsó borítását is, hogy egy nyamvadt égőt elővarázsoljunk? Életszagú, hogy egy hölgy tűsarkúban kiszáll és torx kulccsal a kezében nekiáll a folyamatnak nem? Mivel ezt az oldalt 70%-ban veteránosok, 10%-ban robotok, 10%-ban VPOP, APEH munkatársak, 5%-5%-ban FBI ügynökök és mai autósok látogatják mondhatom többségünket nem érinti ez a felhajtás. Az öreg autókon általánosságban pár csavart kell csak meglazítani a siker érdekében.

 

  • 1 lámpa teljesen sötét
     

Ehhez még képet is kár csatolni. Egyik lámpánk sötét. Nem szabályos annak ellenére jobb, ha a ködlámpát felkapcsolja. Ő is valamennyit lát, a szembejövő is észreveszi, hogy nem Mari néni összteleszkópos bringával teker velünk szemben. Rosszabb, amikor hátul nem világít az egyik oldal. Igen zavaró főleg egy 20-25 éves autónál ami már inkább csak pislákol. Esetleg fékezésnél vagy indexelésnél fénypultokat megszégyenítő módon kezdi el keverni a hadba fogható lámpatesteket.
 

  • Csillagvizsgálós üzemmód

veteran-auto.hu vilagitas.jpg

Szinte mindennapos, hogy valaki csillagokra vadászik az autójával vagy  maximumra tekerte a fényszóró állítást. Ez sokszor épp úgy zavaró, mint a reflektor. Az igazi sufnituning a Tescos fehér vagy kék izzókészlet (melynek szériatartozéka a matricás lángnyelv) barkácsba beszerelve. Nem elég, hogy alapból a retinánkat is leégeti, de még világítson felfele, hogy mindenki lássa mekkora királyok vagyunk. Nos 2 szomorú tényt kell közölnöm. Ezek a fantasztikus no name égők 10.000 km-t fognak kibírni. Másfelől rosszabbul járunk ha nem a helyes állásba kalibráljuk izzóinkat. Miért? A    lámpa fénye ilyenkor a semmit világítja, elveszik. Kb. 15 fok a helyes szög, de 2 lehetőségünk is van az állítgatásra.
veteran-auto.hu vezetooszlop.jpg
Egyik, ha egy fal elé állunk (képen látszik) és ott ellenőrizzük a beállításokat. Van egy másik lehetőség menet közben haladva az út szélén elhelyezett vezetőoszlop fényvisszaverő része. Ha a fényforrásunk vége messze ezek felett halad akkor bizony mi csillagászok vagyunk. Erre még rákontráznak a messziről arcunkba világító táblák. Mivel  fényvisszaverő bevonattal vannak ellátva látnunk kell őket, de nem szabad, hogy fényárban ússzanak. Természetesen a tökeletes és szakszerű konfigurálást műszerrel lehet elvégezni. Ezek csupán gyors átmeneti megoldások.

  • Helyzetjelző+ködlámpa / Tompított+ködlámpa

veteran-auto.hu helyzetjelzo kodlampa.jpg

Nos ők az igazi büntetést érdemlő rajgézák. 4 féle van belőlük. A ködlámpa+helyzetjelző (férfiasság növelés céljából), tompított+ködlámpa elmondható, hogy többségében felsőkategóriás gépkocsikon látjuk ezt. Ha a tulaj azt mondja jól néz ki igaza van. De ő látja ezt? Nem. Így jobban lát? Nem. Ránézünk és észrevesszük milyen szuper autója van? Igen. Innen fúj a szél. Tovább gurulva jön a tuning LED fénysor ami még hamarabb kiég, de nem számít feltesszük bekapcsoljuk. Az Audi találta ki válaszolva a BMW Angel eyes újítására. Egyértelmű, hogy aki valakinek érzi magát egyből rohan a legközelebbi bevásárlóközpontba és vesz egyet a turbo boost mérő mellé. laugh

Végére hagytam az emberi hülyeséget így vastagon szedem. A városban NEM használunk ködlámpát. A közvilágítás messze elegendő a látáshoz nem beszélve arról, hogy nagyon zavaró a másik autós számára, és szerencsére a rend őrei is néha ráharapnak.  A tejköd városon kívül szokott lecsapni így teljesen indokolatlan pánikolni. Végére még egy fontos gondolat. A ködlámpa nem kapcsol le magától, ezért ne feledkezzünk meg annak kiiktatásáról mikor már javultak a látási viszonyok.

B.R.