Back to top

A dinamó

2020. 02. 27., csütörtök - 23:42
dinamó www.veteran-auto.hu

A dinamót Jedlik Ányos találta fel 1861-ben, (de a szabadalmi jogot Siemens adta be 1866-ban) többek között ő jött rá az öngerjesztésre, melyről be is számolt egyik könyvében. "...a delej forgatása folytán a sokszorozó huzalban villanyfolyam indíttatik, mely a forgatott delej tekercsein átmenvén, a delejt erősebbé teszi, ez pedig ismét erősebb villamfolyamot indit"

A legnagyobb különbség a dinamó és a generátor között, hogy a dinamó minél gyorsabban forog annál több áramot tud termelni. (A generátor alacsony fordulaton is képes ugyanerre, váltakozó áramot termel ezt a benne lévő egyenirányító alakítja át, hogy alkalmas legyen az akkumulátor és az elektromos berendezések táplálására.)

Ezt a folyamatot öngerjesztésnek nevezzük. 

 - dinamo.jpg

Megállapíthatjuk, hogy a mágneses hatás alá került vastestben visszamaradó mágneses tér van jelen. Ez a mágneses tér az állórész. Ez gyakorlatilag a dinamó házában elhelyezett mágnes vagy mágnesek. Ebben forog - ki gondolná - a forgórész. Lágy vason hosszirányba tekercselt huzalon fut az áram a kommutátorra melyről a szénkefék vezetik tovább a feszültség szabályzóig. A dinamó a tekercselés sűrűségével (az erővonal növelésével) nagyobb teljesítményt tud elérni. A kinyert áram egy részét visszavezetjük a dinamóba így létrejön az öngerjesztés.

Mivel a dinamó hatásfoka alacsonyabb, súlya és helyigénye nagyobb a generátorénál a 70-es évek elejétől már csak ritkán szereltek autóra.