Back to top

Az Isetta

2020. 03. 01., vasárnap - 15:07
BMW Isetta www.veteran-auto.hu

Az 50-es évek elején még hűtőszekrényt, robogókat és 3 kerekű tricikli áruszállítókat épített az olasz Iso SpA. Ekkor döntöttek úgy, hogy készítenek egy pici autót robogó motorral, amit Isettanak magyarul kicsi ISO-nak fognak hívni. Állítólag a tervezője 2 robogót közel állított, egymáshoz, eléjük egy hűtőszekrényt tett és így született meg a fura külsejű buborékautó. Mivel ismerjük a külsejét nem kell ecsetelni mit váltott ki az emberekből a 2.3 méter hosszú, 1.4 m széles autó 1953-ban. Ami igazán különlegessé teszi az előre nyíló ajtó, mellyel együtt mozog a kormány és a műszerfal is. 2 embernek optimális helyet nyújtott, a fűtés opcionális tartozék volt ahogy az elhúzható tető is. Az "erőforrás" egy 250 ccm-es 9.5 lóerős 2 ütemű motor biztosította, melyet dynastarter indított majd töltött.  A váltó 1 előre és 1 hátramenetből állt. Az első prototípusokon csak egy kerék volt hátul, de könnyen kibillent így hátra került még egy 480 mm-es abroncs. 30 másodperc alatt gyorsult 50-re a csúcssebesség 75 km/h volt. 13 litert lehetett bele tankolni ami kevésnek tűnhet, de nem az hiszen alig 3 litert fogyasztott 100 km-en.

Kezdetben 2 modell létezett. A kisebbik Turismo és az Autocarro. Utóbbi több kivitelben is kapható volt (pickup, dobozos teherautó, platós). Elképesztő népszerűségnek örvendtek ezek a mini áruszállítók. A legek legje az Isocarro nevet viselte, mely 500-600 kg terhet is eltudott cipelni.
1954-ben az egész projectet átvette a BMW. 

Velam Isetta (Franciaország):

Képtalálatok a következőre: Velam Isetta

1954-ben vásárolták meg a jogot, mivel a BMW kaparintotta meg a kasztni terveit így alakítaniuk kellett a kinézetén. A francia Isetta még gömbölyűbb a többi testvérénél. 1955-ben a párizsi autókiállításon mutatták be. 5 változat készült belőle: Standard Isetta, Cabrio, Luxus, Sport illetve a Race modell. 1958-ban állították le a gyártásukat.

Romi-Isetta (Brazilía):

Képtalálatok a következőre: Romi-Isetta

1956-ban Sao Paulo-ban kezdték a gyártását. 56 és 61 között 3000 készült belőle. 59-ben a BMW 300 ccm-es motorra váltottak. Sokat exportáltak Argentínába.
 

BMW Isetta (Németország):
Mivel a BMW felvásárolta a terveket így a köztudatban sokaknál német autóként maradt meg az Isetta. Első lépésük  a robogó motort egy 1 hengeres 4 ütemű 250 ccm-es motorra cserélték. Olyan szinten átalakították műszakilag, hogy a klasszikus Isetta alkatrészeit nem is lehetett már felhasználni az autóhoz.
Az első példányok 1955 áprilisában jelentek meg. 1962-ben fejezték be a gyártását, összesen 161,728 db készült.

Isetta 250:

Képtalálatok a következőre: bmw Isetta 250


Ami a legfeltűnőbb, hogy a 2 első lámpát "hozzáolvasztották" a kasztnihoz. Még a klasszikus olaszon csak ott fityegett itt már áramvonalas takarót is kapott. Természetesen feltették rá a BMW emblémát, megkapta a már említett 250-es 12 lóerős (9 KW/5800) erőforrást, átalakították az első futóművet, a forgattyúsház és a henger öntött vasból, a hengerfej alumíniumból készült. Meghagyták a dynastartert. Az 1 sebességes váltót 4 sebességesre cserélték. A kihajtásnál is nagyot variáltak a BMW tervezői. A sebességváltó kimenetére hardy-tárcsát szereltek, ehhez csatlakozott a kardán majd még egy hardy-tárcsa és így a lánchoz. A 2 soros (duplex) lánchajtás egy olajfürdőben rótta a köröket. Ez nagyon finom és csendes járásúvá tette az autót.

Németországban motor jogosítvánnyal lehetett vezetni, a 250-es maximális sebessége 85 km/h volt.

Isetta 300:

Képtalálatok a következőre: bmw Isetta 300

1956 Októberében mutatkozott be az Isetta Moto Coupe DeLuxe változat. Arról ismerhető fel, hogy az oldalsó ablakai "egyben" vannak. Tehát nincsen felosztva, mint a 250-es modellen. Gyakorlatilag a kis tesó motorját fúrták fel így már 13 lóerősre hízott. A végsebessége ennek is 85 km/h volt. A jogosítványrendszer is érintette a Coupe-t már engedéllyel lehetett csak vezetni.

600:

Képtalálatok a következőre: bmw Isetta 600

A legnagyobb Isetta modellhez érkeztünk. Immáron 4 férőhelyesre hízott már-már igazi kisautó lett a microcar-ból. Ahogy a neve is mutatja egy 600-as motor erőforrását kapta meg ezzel túllépte az akkori lélektani sebességet vagyis a 100 km/h-át. Egészen pontosan 103 km/h volt a gyári végsebesség. 34.000 darab készült belőle.

Isetta (Anglia):

Képtalálatok a következőre: Isetta uk

Az angoloknak nagyon megfelelt ez a picur járgány. 2 ember és a csomagjaik elfértek benne. Az akkori Morris Minor sem érte el a 100 km/h-at, ráadásul 1959-ig nem volt Nagy-Británniában  autópálya. 1957-ben indult meg a gyártás már a BMW liszensze alapján. A kormányt áttették a jobb oldalra, de ekkor jött egy probléma, mert a motor is jobb oldalon volt. +27 kg-ot kellett adni az autóhoz, hogy valamennyire egyensúlyban legyen. Dunlop gumikkal, Lucas elektronikával ATE fékrendszerrel szerelték fel.

Igazi népszerűségük akkor lett mikor kiadták a 3 kerekű változatot hátramenet nélkül, így már motor jogosítvánnyal is lehetett vezetni. A gyártás 1962-ben állt le.