Back to top

A 66-os út

2020. 04. 02., csütörtök - 23:31
www.veteran-auto.hu

Történetünk 1926 november 11-én kezdődik. Az autózás hatalmas fejlődése miatt megoldást kellett találni az országrészek összekötésére. 

Mindössze 11 év alatt épült meg a majdnem 4000 km hosszú útszakasz. Kezdetben 62-es számmal jegyezték, de később 66-ra módosították. Egyébként Will Rogers autópálya a hivatalos neve, bár ez nem épült be a köztudatba.

 

 

 

 

The History of Route 66 | National Historic Route 66 Federation

Az 1930-as években kapta meg első szerepét. Kaliforniában nagy népszerűségre tett szert a gazdálkodás így a meglévő szakaszon emberek ezrei hagyták maguk mögött Oklahomát, Kansast, Texast.

A növekvő forgalom miatt a kisvárosokból nagyvárosok lettek. Sorra nyíltak az éttermek, benzinkutak, autószervizek.

38 után több szakaszt is gúnyosan Véres 66-nak hívták a sok-sok baleset miatt. Ezek közül is a legveszélyesebb az Arizona állambeli Oatman közelében levő hajtűkanyar. Állítólag egy nagyobb szél képes volt lesodorni az autót az útról.

Route 66 switchbacks to Oatman, AZ by Crazyfloyd on DeviantArt

A II. Világháború alatt óriási terheltséggel "dolgozott az út", hadi járművek tömkelege vette igénybe, mivel Kalifornia ipara roham léptében fejlődött a személy és teherszállítás is folyamatosan nőtt.

Az 50-es években kezdődött valódi fellendülése. Los Angeles főútjává nyilvánították, ekkortájt kezdtek rájönni az amerikaiak mennyi látványosság van körülötte (pl.: Grand Canyon). A turistaforgalom szárnyalásnak indult. Megjelentek az útszéli motelek, hüllő farmok, fagyisok. A legnagyobb újítást a végére hagytam; A "drive-through" (vezess keresztül szó szerint, lényegében az autóban ülve ehettünk, nem kellett bemenni az étterembe) elnevezésű vendéglőt először a Red's Giant Hamburg alkalmazta  Springfield-ben, őket követte a McDonald's. Hatalmas sikert aratott ez az újdonság, régi filmekből emlékezhetünk a görkoris lányokra akik kigurulnak és kiszolgálnak minket.

Drive-In Restaurants – Southern California – The “fabulous” 1950s ...

1956-ban Eisenhower megalapította (német mintára) az Államközi Autópályák Rendszerét (Interstate Highway System). Ezzel egy magasabb szinten álló úthálózatot hozott létre, mely a 60-as évekre térdre kényszerítette a 66-ost. Nagyobb sebességkorlátot engedtek meg, kevesebb kijárattal, települések kikerülésével, sokkal gyorsabban lehetett eljutni A-ból B-be. Ekkor útfelújításokba kezdtek az államok, több helyen is emelték a sebességhatárt, de hiába. A nyüzsgő "4000 km-es város" lassan darabokra hullott szét. Apadt a forgalom és sorra mentek csődbe az éttermek, motelek, gumisok stb...

1957 és 1966 között a 2*1 sávos pályát 2*4 sávra bővítették Oklahomában. Szépen indult a dolog, de 1975-ben átadták az I40-est, mely ismét elszívta az utazni vágyókat. Az út annyira elhanyagolttá vált, hogy 68-69 között balesetek tömkelegével ismét magához ragadta a Véres 66-os jelzőt.

A 70-es évek elején újra tüdőzhetett az éltető oxigénből egyet, összevonták az I40-es úttal. Sorra épültek az I jelzésű gyorsforgalmik. Végre kezdett visszatérni az élet a már-már halott Route 66-be.

A 90-es évek elején a történelmi jeleket megtartva átfogó útfelújításba kezdtek. Megjelentek a "66"-os felfestések. Újra beindultak a kisboltok, falvak, autósmozik. 2008-ban a világ 100 legértékesebb létesítményei közé sorolták. Természetesen a teljes szakasz járható, pár mellékutat eredeti állapotban hagytak az utókor számára.

Zárásra maradt az autópályák anyjának első benzinkútja 1915-ből:

Route 66 - Phillips 66 Gas Station Photograph by Frank Romeo